تا حالا نام الرت در کانادا را شنیده اید؟ تصورتان از شمالی ترین منطقه ی مسکونی روی زمین چیست؟ حتما جایی پوشیده از برف سفید و بسیار سرد، جایی که کمتر کسی می تواند در آن جا دوام بیاورد… درست فکر کرده اید.

می خواهیم این بار به شمالی ترین منطقه ی مسکونی زمین برویم تا ببینیم زندگی در این مکان چطور است و دقیقا کجاست؟ و مردم آن چطور زندگی خود را می گذرانند.

الرت در کانادا در حدود ۸۰۰ کیلومتری قطب شمال قرار دارد و جامعه ای که در این منطقه زندگی می کنند، شمالی ترین سکونتگاه دائمی انسانی در دنیا را تشکیل می دهند. نزدیک ترین منطقه ی مسکونی دیگری که به الرت نزدیک باشد، در ۵۴۰ کیلومتری جنوب آن در گرینلند قرار دارد در حالیکه نزدیک ترین شهر کانادایی بیشتر از دو هزار کیلومتر از آن دورتر است! الرت به اندازه ای به قطب شمال نزدیک است که حتی نمی تواند به ماهواره های ارتباطی هم متصل شود چرا که مدار آن ها در پایین تر افق قرار دارد.

جالب است بدانید که چندین ماه در سال الرت در کانادا در تاریکی مطلق قرار دارد و چندین ماه در سال هم خورشید هیچ وقت آسمان را ترک نمی کند، با این وجود بیشتر از ۳۰ درجه بالاتر از افق در هنگام ظهر بالا نمی آید. سرزمین الرت همیشه یخ زده است و سرتاسر آن پوشیده از برف، این وضعیت تا ۱۰ ماه از سال ادامه دارد. زمستان های این منطقه به شدت سخت و سرد است تا جایی که درجه ی هوا در اکثر اوقات ۳۰ درجه زیر صفر است. در اوج تابستان هم، دمای هوا تنها چند درجه بالاتر از نقطه ی انجماد است، بنابراین مردم الرت در کانادا هیچ وقت روی گرما را نمی بینند.

با این حال باید بدانید که علیرغم شرایط بسیار متفاوت زندگی در این منطقه، ده ها نفر در این منطقه از زمین زندگی می کنند. خوشبختانه، الرت خانه ی دائمی آن ها نیست بلکه آن ها این منطقه را برای کار انتخاب کرده اند. این انسان های سرد که به آن ها لقب «یخی های منتخب» داده شده است، افرادی از نیروی ارتش کانادا هستند که در واقع یک ایستگاه در این منطقه درست کرده اند تا بتوانند شرایط الرت را مورد تحقیق و بررسی قرار بدهند.

نام الرت از روی کشتی ای به نام الرت اچ ام اس، کشتی بریتانیایی ای برداشته شده است که در زمستان سال های ۱۸۷۵ تا ۱۸۷۶ در نزدیکی الرت کمپ زده بود. کاپیتان این کشتی شخصی به نام جرج نارس (George Nares) بود و خدمه ی این کشتی هم اولین مردمانی بودند که توانستند به منتهای الیه شمالی جزیره ی السمر برسند.

در سال ۱۹۵۰ در این منطقه ایستگاه آب و هوایی تاسیس شد و نیروهای ارتش هم ۸ سال بعد به این منطقه وارد شدند. در طول دوران جنگ سرد، الرت در کانادا از نظر استراتژیکی بسیار پر اهمیت شد چرا که تنها نقطه در آمریکای شمالی بود که به ناحیه ی شمال غربی شوروی سابق نزدیک بود. در حقیقت الرت به مسکو نزدیک تر است تا به اتاوا در کانادا چرا که این منطقه تا مسکو ۴۰۰۰ کیلومتر فاصله دارد در حالی که فاصله ی آن تا اتاوا در کانادا ۴۱۵۰ کیلومتر است. مجاورت الرت در کانادا به شوروی سابق به نیروی های آمریکایی- کانادایی و استرالیایی- نیوزیلندی این فرصت را داد تا با هم بتوانند متحد شوند و بتوانند شبکه ی ارتباطی روسیه ای ها را استراق سمع کنند.

زمانی پرسنلی که در الرت در کانادا کار می کردند، حدود ۲۱۵ نفر بودند اما به مرور به خاطر کمبود بودجه، تعداد آن ها به ۷۴ نفر کاهش پیدا کرد. با این حال در فصل تابستان، جمعیت آن ها دوباره بیشتر از ۱۰۰ نفر می شود. یکی از روزنامه ها به نام روزنامه ی خوشید (The Sun)، در روز ۱۴ نوامبر سال ۲۰۰۴ مقاله ای درباره ی زندگی در الرت نوشت تا بتواند خوانندگان را با شرایط زندگی در این منطقه آشنا کند که تکه ای از این مقاله را در زیر می خوانیم:

افرادی که در الرت در کانادا هستند، سرباز و بیشتر آن ها داوطلب هستند که ۶ ماه کامل را کار کرده و ۳ هفته استراحت می کنند. شاید در گذشته مقدار غذا در این منطقه زیاد نبود با این حال امروزه غذا به خوبی جاهای دیگر است. تلویزیون هایی که در جاهای مختلف هستند، کانال های ما را از تلویزیون های زنده نشان می دهند. گوش دادن به رادیو هم یکی دیگر از فعالیت هایی است که در اوقات فراغت در این منطقه می توان داشت. غروب ها در الرت در کانادا می توان فعالیت های بسیار خاصی داشت که مثلا انجام بازی های کامپیوتری یکی از آن هاست. همان طور که در بالا هم گفته شد بیشتر افرادی که به این منطقه می آیند خودشان داوطلب شده اند تا به این منطقه ی دور افتاده و منحصر بفرد بیایند، حالا به آن ها لقب «یخی های منتخب» را داده اند.

تنها راه حمل و نقل اشیا یا هر چیزی در این جا فقط از روش هوایی است. هر ساله RCAF 225 پرواز را به الرت برای رساندن دو میلیون لیتر سوخت و ۳۰۰ تن محمول به این منطقه انجام می دهد. در کنار پروازهایی که به طور هفتگی انجام می شوند، مواد غذایی سالی دو بار در حجم های بالا به این منطقه آورده می شود. افرادی که به این منطقه آورده می شوند و یا به طور داوطلبانه می آیند، باید واقعا تحمل بالایی داشته باشند، اگر نتوانند با دور افتادگی این منطقه کنار بیایند، فورا برگردانده می شوند.

بودن و زندگی کردن در الرت در کانادا هم فوق العاده و هم بسیار عالی و هیجان انگیز است، ولی باید بدانید که چطور خودتان را سرگرم نگه دارید وگرنه خیلی زود دچار افسردگی می شوید. یکی از آفیسرهایی که در این منطقه است به نام سرج اولت در این باره می گوید: ما سعی می کنیم تا در ساعت های بیکاری، افراد را با هم آشنا کنیم و بین آن ها ارتباط برقرار کنیم تا بتوانیم همه با هم از پس شرایط سخت این جا بربیاییم.

منبع: amusingplanet.com

مقاله قبلیملاقات جاستین ترودو با رئیس شرکت آمازون
مقاله بعدیآیا دویدن باعث سلامت مغز استخوان می‌شود؟