Monday, September 16, 2024
19.1 C
Calgary

گروه First Nation آلبرتا وارد مبارزه قانونی با وضع مالیات کربن شده

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

وکیل‌های Athabasca Chipewyan First Nation روز پنجشنبه گذشته به دادگاه آمدند تا مبارزه قانونی این هفته خود را بر سر موضوع جنجالی قانون ملی مالیات کربن آغاز کنند. آن‌ها می‌خواهند First Nations نیز به اندازه دولت‌ فدرال و دولت‌های استانی از حق اظهارنظر برخوردار باشند.

دادگاه ساسکاچوان درخواست دولت این استان را برای اجرایی نشدن مالیات کربن دولت فدرال که پیش از این بعنوان قانون قیمت‌گذاری گازهای آلاینده گلخانه‌ای شناخته می‌شد، دریافت کرده است. پس از آن‌که این موضوع در روز چهارشنبه گذشته بالا گرفت، دولت فدرال و حامیان آن در روز پنجشنبه پاسخ مخالفان را دادند.

یکی از این حامیان Athabasca Chipewyan First Nation بود که یک جامعه قبیله‌ای ساکن در نواحی شمالی آلبرتا و ساسکاچوان است. امیر عطاران در دادگاه بعنوان وکیل ACFN حاضر شد و به حمایت از قانون دولت کانادا که برای مقابله با تغییرات آب‌وهوایی وضع شده، پرداخت. او تاکید داشت که گروه‌های بومی نیز باید برای حل این معضل به اندازه سایرین قدرت نقش‌آفرینی داشته باشند.

عطاران در اینباره اظهار داشت که نباید این موضوع را بشکل سنتی دید و آن را بین دولت فدرال و استان‌ها حل‌وفصل کرد. بلکه بدلیل شرایط متفاوت این مسئله، و تاثیری که تغییرات آب‌وهوایی بر روی زندگی بومیان داشته، این گروه‌ها نیز باید طبق قانون اساسی بتوانند بعنوان سومین یازیگر درباره حقوق خود اظهارنظر کنند.

عطاران بر این موضوع تاکید داشت که افزایش شدید دما در دلتای Peace-Athabasca که ناشی از تغییرات آب‌وهوایی است، حقوق اساسی ACFN ها را تهدید می‌کند. آن‌ها دیگر قادر نیستند در این منطقه به راحتی شکار، دام‌گذاری و ماهیگیری کنند و به همین دلیل زندگی این افراد در خطر است. او همچنین اضافه کرد که تغییرات آب‌وهوایی به جاده‌های یخی نیز آسیب رسانده و شکار در فصل زمستان را برای ACFN بسیار سخت‎‌تر و خطرناک کرده است.

عطاران می‌گوید که ما در این وضعیت و با خطرناک شدن شرایط شکار دیگر نمی‌توانیم به خوراک طبیعی خود دسترسی داشته باشیم. این موضوع برای کسانی که زندگی آن‌ها به این مواد غذایی کاملا وابسته است و تغذیه خودشان را راه آن انجام می‌دهند وضعیتی اضطراری بحساب می‌آید. بدون اغراق تغییرات آب‌وهوایی برای ما به منزله پایان حیاتمان خواهد بود.

عطاران در ادامه اظهار داشت که هم دولت فدرال کانادا و هم استان‌ها باید برای مقابله با تغییرات آب‌وهوایی قوانینی عملی وضع کنند. به عقیده او استان ساسکاچوان تصمیمات خود را بدون مشورت با گروه‌های First Nation گرفته و با استناد به این بند که، حق تعیین شده در قانون اساسی حد و حدود سایر قوانین را تعیین می‌کند، این تصمیمات نباید اجرایی شوند.

از سایر مدافعان شاخص دولت فدرال در روز پنجشنبه می‌توان به دولت بریتیش‌کلمبیا، انجمن بهداشت عمومی کانادا و انجمن حقوقی محیط‌زیست کانادا اشاره کرد.

قانون قیمت‌گذاری بر گاز‌های آلاینده گلخانه‌ای در 21 ژوئن سال 2018 وضع شد. این قانون یک نظام قیمت‌گذاری بر اساس سیستم تجاری را برای صنایع بزرگ ایجاد کرده، و هزینه سوخت را نیز تعیین می‌کند. اتاوا تا ماه ژانویه به استان‌ها فرصت داد تا قیمت کربن خود را تحت استاندارد فدرال وضع کنند، در غیر اینصورت قیمت ملی تعیین شده برای آن‌ها اعمال می‌گردید. این قیمت از حداقل 20 دلار برای هر تن آغاز شده و تا سال 2022 هرساله 10 دلار به آن افزوده خواهد شد.

ساسکاچوان، اونتاریو، نیوبرونزویک و مانیتوبا چهار استانی هستند که هیچ برنامه‌ای برای این منظور ارائه ندادند و به همین دلیل قیمت فدرال از ماه آپریل برای آن‌ها درنظر گرفته خواهد شد.

Athabasca Chipewyan First Natio دومین گروه از آلبرتا بود که در هفته اخیر به عنوان مخالف اعتراض خود را اعلام کردند. پیش از آن‌ها حزب متحد محافظه‌کار (اپوزیسیون رسمی آلبرتا) به حمایت از دولت ساسکاچوان و درخواستی که به دادگاه ارائه کرده بودند، روز چهارشنبه در دادگاه حاضر شدند. این حزب اعتقاد دارد که دولت فدرال این شرایط را بر این استان تحمیل کرده و به این ترتیب حاکمیت استان نقض شده است. به عقیده آن‌ها هر استان باید برنامه‌ریزی‌های خود را برای مقابله با تغییرات آب‌وهوایی و کاهش گازهای گلخانه‌ای ارائه کنند.

این حزب محافظه‌کار (UCP) پیش از این هم با قانون فدرال مالیات بر کربن آشکارا مخالفت کرده بود. UCP همواره از دولت‌های استانی در مبارزاتشان بر ضد این قانون مالیات حمایت کرده است. رایان مارتین که نماینده قانونی این حزب است همواره بر این موضوع تاکید داشته که مالیات فدرال حاکمیت استان‌ها را زیر پا می‌گذارد و مانع از وضع قوانین و راه‌حل‌های مختص هر استان برای مقابله با گازهای آلاینده گلخانه‌ای خودشان می‌شود.

مارتین روز چهارشنبه گفت که اگر به دولت فدرال اجازه دهیم قدرت خود در قانون اساسی را در راه تحمیل هزینه بر استان‌ها دیکته کند، اصول و قوانین فدرالی موجود در کشور به خطر خواهند افتاد.

روز پنجشنبه یکی از وکلای دادستانی کل کانادا این ادعای رایان مارتین را پاسخ داد. شارلن تلزلانگدن گفت که آلاینده‌های تولیدشده در هر استان در میزان گازهای گلخانه‌ای تولیدشده در کشور سهم دارند.

تلزلانگدن اضافه کرد که این مالیات هیچ استانی را مستثنا نمی‌کند، اما بجای آن به استان‌ها زمان داده تا بتوانند قوانین مختص به خود را ارائه دهند.

به گفته تلزلانگدن ناتوانی یا عدم پذیرش برای وضع قوانین گازهای آلاینده گلخانه‌ای توسط هرکدام از استان‌ها، کل کشور کانادا را متاثر خواهد کرد.

منبع: thestar