Saturday, September 7, 2024
30.5 C
Calgary

ماجراجویی تماشایی با پیمایش مسیر Joffre Lakes Trail

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

دریاچه‌های سه‌گانه جافری در دل منطقه Coast Mountains قرار گرفته‌اند که بخاطر قله‌های مرتفع، صخره‌ای و پر از برف خود شهرت دارد.

مسیر تماشایی Joffre Lakes Trail از ساحل دریاچه‌های سه‌گانه Lower، Middle و Upper Joffre و آبشارها، قله‌ها و یخچال‌های عظیم عبور می‌کند. این منطقه در شمال Pemberton در پارک استانی Joffre Lakes واقع شده و جزو محبوب‌ترین جاذبه‌های بریتیش‌کلمبیا به شمار می‌رود.

چگونه خود را به مسیر جافری برسانیم

این منطقه باشکوه در فاصله 61 کیلومتری شمال ویستلر قرار دارد و باید حدود یک ساعت تا آن رانندگی کنید. اگر ساکن ونکوور هستید سفر شما حدود سه ساعت زمان می‌برد. در طول این مسیر جاده‌ای جاذبه‌های فراوان را خواهید یافت. بلافاصله پس از Whistler دریاچه Green Lake در میان کوهستان Wedge Mountain، Blackcomb Mountain و Whistler Mountain دیده می‌شود. سپس با پانزده دقیقه رانندگی به پارک استانی Nairn Falls می‌رسید و می‌توان با یک پیاده‌روی کوتاه از Nairn Falls دیدن کنید. توقف بعدی شما در Pemberton، آخرین شهر پیش از وارد شدن به جاده Duffy Lake Road است.

برای دسترسی به دریاچه‌ها باید از ویستلر وارد بلوار Village Gate شده و سپس بزرگراه 99 را به سمت شمال و Pemberton پیش بگیرید. پس از 32 کیلومتر رانندگی به جایگاه سوخت Petro Can و McDonalds می‌رسید و از آنجا مسیر مستقیم به سمت Pemberton آغاز می‌شود. پس از پیمودن 39 کیلومتر در سمت راست با تابلو Lillooet مواجه می‌شوید که با ورود به آن و پشت سر گذاشتن Lillooet Lake به پارکینگ نهایی خواهید رسید.

امکان سفر با اتوبوس از ویستلر نیز وجود دارد و چندین شرکت در ماه‌های تابستان از ونکوور به Joffre Lakes سرویس‌دهی دارند. بعنوان مثال سرویس ParkBus راس ساعت 7:30 صبح از مرکز شهر ونکوور به پارک رفته و اتوبوس برگشت ساعت 19:30 حرکت می‌کند. این سرویس‌ها در طول تابستان فعال هستند و هزینه بلیت آن‌ 69 دلار است. شرکت LivvAdventures نیز آخر هفته و گاهی در روزهای سه‌شنبه و پنجشنبه به مقصد Joffre Lakes سرویس دارد. شما می‌توانید این اتوبوس را با پرداخت 59 دلار از ونکوور به مقصد پارک سوار شوید.

مسیر Joffre Lakes Trail

اولین دریاچه پارک Lower Joffre Lake نام دارد که با چند دقیقه پیاده‌روی و عبور از شیب کنار پارکینگ قابل دسترس است. این دریاچه با طبیعت بکر و درختان بلند احاطه شده و می‌توان یخچال Matier را در دوردست دید. درست در زیر این یخچال Upper Joffre Lake، مقصد سفر، قرار داشته و Middle Joffre Lake را نیز بین آن دو می‌یابید. این مسیر پیاده‌روی تنها 5.5 کیلومتر طول داشته و پیمایش آن برای خانواده‌ها امکان‌پذیر است.

با رسیدن به دریاچه دوم تخته‌سنگ‌های بزرگ و الوارهای پوسیده جلب توجه می‌کنند. با پشت سر گذاشتن Middle Joffre Lake به آبشار تماشایی Holloway Falls می‌رسید و کمی بالاتر دریاچه Upper Joffre Lake میان قله‌های صخره‌ای و یخچال Matier احاطه شده است.

چنانچه با سرعت نرمال پیش بروید رسیدن به  Upper Joffre Lake و دامنه یخچال Matier دو ساعت زمان می‌برد.

اگر بدنبال چالش و مسیرهای دشوارتر می‌گردید از Upper Joffre Lake وارد چند مسیر دیگر به سمت قلل اطراف شوید. از آنجا مسیری نسبتا دشوار به سمت Tszil Mountain و یخچال Tszil شروع می‌شود و می‌توان به مسیر یخچال Stonecrop نیز وارد شد. هر دو مسیر در Slalok Mountain به یکدیگر می‌رسند.

مسیر Joffre Lakes بخوبی علامت‌گذاری شده و 5.5 کیلومتر در دل جنگل‌ها، دامنه‌های سنگی و مناظر چشم‌نواز پیش می‌رود. بیشتر طبیعت‌دوستان این مسیر را برای یک پیاده‌روی خانوادگی کاملا مناسب می‌دانند، اما باید افزایش ارتفاع 400 متری و شیب آن را نیز در نظر داشت.

بخاطر ارتفاع زیاد منطقه زمستان‌های آن سخت و پربرف است، از اینرو معمولا باید تا فرارسیدن ماه مه منتظر ماند. ماه‌های جولای و آگوست بهترین زمان سفر هستند، اما هوای گرم ماه‌های می، جون، سپتامبر و اوایل اکتبر بسیاری را به دریاچه‌ها می‌کشاند. البته نباید حشرات و پشه‌های دریاچه را از یاد برد که استفاده از اسپری دفع حشرات را اجتناب‌ناپذیر می‌کنند.

کمپینگ در Joffre Lakes

محوطه کمپینگ Joffre Lakes درست بین دریاچه بالایی و یخچال Matier قرار داشته و 26 سایت برپایی چادر در نزدیکی ساحل را ارائه می‌دهد. چادر زدن در ساحل دریاچه تجربه‌ای حیرت‌انگیز است و می‌توان با یک پیاده‌روی مختصر به جاذبه‌های اطراف دسترسی پیدا کرد. همین موضوع باعث می‌شود در بیشتر روزها محوطه پر شود.

البته در ساحل دریاچه نخست و نزدیک پارکینگ نیز چند جایگاه مناسب برای چادر زدن وجود دارد. بعلاوه آبشاری زیبا در کنار آن‌ها جاری است که زیبایی آن‌ها را دوچندان می‌کند.

از محوطه کمپینگ Upper Joffre Lake می‌توان چندین قله و یخچال مشهور را دید. در بالای این محل Joffre Peak به ارتفاع 2,721 متر، Mount Matier به ارتفاع 2,783 متر و Mount Hartzell به ارتفاع 2,615 متر قرار دارند. یخچال دیدنی Matier نیز در میان دره بین قله‌های Matier و Mount Spetch به ارتفاع 2,579 متر جای گرفته است. در کنار آن یخچال Stonecrop در دامنه Slalok Mountain به ارتفاع 2,653 متر گسترده شده و یخچال Tszil نیز در دامنه Tszil Mountain به ارتفاع 2,377 متر قرار دارد.

از مهمترین گونه‌های جانوری منطقه می‌توان به گوزن، خرس‌های سیاه، سمور آبی و بز کوهی اشاره کرد. هرچند این ناحیه زیستگاه Cougar، Bobcat و Wolverine هست اما به این سادگی از کمین و پناهگاه خود خارج نمی‌شوند. قزل‌آلای رنگین‌کمان دیگر گونه نادر پارک بوده که در سال 1981 در دریاچه رهاسازی شده است.

توجه داشته باشید که همراه داشتن سگ در پارک استانی Joffre Lakes ممنوع است. امکان روشن کردن آتش، استفاده از ATV یا موتورسیکلت‌ و دوچرخه نیز در پارک وجود ندارد.

Joffre Lakes

Joffre Lakes Provincial Park – BC

طول مسیر: 11 کیلومتر

زمان تقریبی پیمایش: 4 تا 5 ساعت

نوع مسیر: رفت و برگشت

ارتفاع صعود: 400 متر

بهترین زمان برای سفر: ماه می تا اکتبر

نقشه مسیر

منبع: Hike in Whistler