Wednesday, July 3, 2024
13.9 C
Calgary

گرمایش جهانی و شیوع بیماری‌های جدید در کانادا

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

یکی از پیامدهای گرمایش جهانی شیوع بیماری‌های جدید در مدارهای شمالی‌تر‌ کره زمین است. چنین روندی می‌تواند کانادا را درگیر چالش‌های گوناگون و خطرناک کند.

افزایش دما شرایط را برای حضور پشه‌های ناقل بیماری در برخی نواحی از کانادا فراهم کرده، که سبب شیوع ویروس‌ تب زرد و تب دنگی در برخی نواحی انتاریو شده است. همزمان دانشمندان درباره افزایش خطر بیماری‌های میکروبی مرتبط با غذاهای آلوده نگران هستند.

به گفته سازمان بهداشت کانادا یکی از بیماری‌های جدید که کانادا شاهد آن بوده لایم نام دارد. طی دهه گذشته موارد ابتلا به لایم رشد هزار درصدی داشته، که مهمترین دلیل آن بالا رفتن دما است.

لایم علائم بسیار متفاوتی دارد، اما در بیشتر موارد موجب سردرد، دردهای عضلانی شدید و از بین رفتن حافظه می‌شود. در برخی موارد نادر نیز شتخئ مرگ بر اثر عفونت‌های قلبی بوده‌ایم.

بر اساس داده‌های فدرال در سال 2021 تعداد 2,147 بیمار مبتلا به لایم در کانادا شناسایی شدند، در حالی که این رقم در سال 2011 تنها 266 نفر بود.

به گفته پژوهشگران کانادایی دلیل اصلی رشد موارد ابتلا به این ویروس افزایش جمعیت کنه‌ها در مرکز و شرق کانادا است.

آب‌وهوای سرد کانادا از شهروندان در برابر بیماری‌های گوناگون مانند ویروس دنگی، زیکا، مالاریا و تب زرد محافظت می‌کند، زیرا این بیماری‌ها توسط گونه‌های خاصی از پشه منتقل می‌شوند.

حال با تغییر اقلیم و افزایش دما و رطوبت، باید منتظر رشد پشه‌های ناقل این بیماری‌ها در کانادا باشیم. این گروه از حشرات برای زندگی به رطوبت و آب راکد نیاز دارند، شرایطی که بزودی می‌تواند در بخش‌های زیادی از کانادا فراهم شود.

در حال حاضر جمعیت کوچکی از پشه‌های ببری یا Aedes albopictus در ویندزور انتاریو مشاهده شده‌اند، که بومی نواحی استوایی و مرطوب است. یک گونه پشه دیگر به نام Aedes aegypti، که بومی آفریقاست نیز، در این ناحیه شناسایی شده است.

این پشه‌ها می‌توانند ویروس بیماری‌هایی چون تب دنگی، چیکونگونیا، تب زرد و زیکا را منتقل کنند.

با توجه به حضور ادامه‌دار و پرتکرار این پشه‌ها و بازگشت آن‌ها در فصل‌ها گرم، به نظر می‌رسد زمستان‌های کانادا دیگر به اندازه کافی سرد نیست تا جمعیت آن‌ها را از بین ببرد.

بنابراین باید منتظر گسترش این پشه‌های به بخش‌های بیشتری از کشور باشیم، که شرایط را برای ظهور اپیدمی‌های خطرناک که پیش از این تنها در خبرها دیده می‌شدند، فراهم خواهد داشت.

برای مثال فلوریدا یکی از بسترهای جدید شیوع بیماری‌های استوایی است. در حال حاضر هر سال موارد بیشتری از ابتلا به تب دنگی در این ایالت مشاهده می‌شوند.

کانادا نیز در قرن هجدهم و نوزدهم سابقه شیوع مقطعی مالاریا در جنوب انتاریو را در کارنامه دارد. طی آن دوران بیماری توسط پناهندگان آمریکایی که از جنگ داخلی فرار کرده بودند و با کمک پشه‌های بومی، شیوع پیدا کرد.

علاوه بر این گرمای هوا شانس ابتلا به بیماری‌هایی که توسط غذاهای آلوده منتقل می‌شوند را، افزایش خواهد داد.

مطالعات نشان می‌دهند که افزایش دما رابطه مستقیم با شیوع انواع عفونت‌های E. Coli، سالمونلا و ویبریو دارد. بر این اساس رشد دما می‌تواند به آلوده شدن غذاها در چرخه انتقال و توزیع کمک کند.

به این ترتیب باید منتظر شیوع انواع بیماری‌های جدید با بالا رفتن دما باشیم. تغییرات اقلیمی می‌توانند کانادا را به محیطی مطلوب برای تولیدمثل پشه‌های ناقل بیماری تبدیل کند، که خطری چشمگیر برای جمعیت انسانی و سیستم بهداشتی کشور است.

منبع: CTV News