Monday, July 1, 2024
16.2 C
Calgary

راهکارهای کاربردی برای پس‌انداز در شرایط مالی دشوار

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

این روزهای بسیاری درگیر هزینه‌های بالای زندگی هستند، موضوعی که پس‌انداز کردن را بسیار دشوار می‌کنند. در مقابل داشتن ذخیره مالی کافی برای تامین هزینه‎‌های اورژانس یک ضرورت غیرقابل انکار به شمار می‌رود.

در این مطلب با برخی استراتژی‌های کاربردی آشنا می‌شویم که می‌توانند به پس‌انداز کردن، حتی در شرایط مالی بد، کمک کنند.

وضعیت مالی خود را کنترل کنید

شما باید همیشه چالش احتمالی را پیش از رخداد پیشبینی کنید. این استراتژی برای مواجهه با مشکلات مالی و پس‌انداز بسیار ضروری است. برای مثال باید سناریوهای گوناگون مانند تعمیرات پیشبینی نشده خانه یا اتومبیل و ابتلای ناگهانی به بیماری و دوران نقاهت یک هفته‌ای و بدون دستمزد را از پیش ببینید. این ذهنیت به شما کمک خواهد کرد تا مبلغ لازم را برای این منظور پس‌انداز کنید. بنابراین همیشه در دوران رفاه پول کافی را برای زمان مواجهه با دشواری‌ها کنار بگذارید.

حتی با حداقل درآمد و بودجه نیز می‌توان پس‌انداز کرد

گزارش Healthcare of Ontario Pension Plan (HOOPP) در سال 2023 آمار تکان‌دهنده‌ای را آشکار کرد. بر این اساس 51 درصد کانادایی‌های زیر 35 سال هزینه‌های بیشتر از درآمد داشتند. همچنین 44 درصد کانادایی‌های 55 تا 64 ساله که بازنشسته نشده‌اند، کمتر از 5,000 دلار پس‌انداز دارند.

باید پذیرفت که پاندمی اخیر و تورم بسیار بالای پس از آن فشار بسیار زیادی بر کانادایی‌ها وارد کرده است، با اینحال نباید در بدترین شرایط نیز پس‌انداز را از یاد برد. در ادامه با پنج گام مهم و کاربردی آشنا می‌شویم که با عمل به آن‌ها می‌توان در هر موقعیت پس‌انداز کرد.

گام اول: شناخت حوزه‌هایی که می‌توان از هزینه آن‌ها کاست

در گام نخست برای شروع پس‌انداز باید هزینه‌های خود را به دقت بررسی کنید. سپس جدول هزینه‌های ماهانه را ایجاد و حوزه‌هایی که می‌توان از هزینه‌های آن‌ها کاست را، شناسایی کنید. تغییراتی مانند خرید از برندهای ارزان‌تر یا نرفتن به استارباکس می‌توانند بخشی از هزینه‌ها را کاهش دهند. به طور خلاصه باید نسبت به تک تک دلارهای خود مسئولانه عمل کنید.

گام دوم: شرایطی مشخص را برای خود تعیین کنید

یکی از بهترین راه‌ها برای شروع پس‌انداز ایجاد یک عهد شخصی است. برای این منظور یک چارچوب ایجاد کنید که میزان پس‌انداز و دلایل مشخص برای هزینه‌ها آن را در بر داشته باشد. این قرارداد یک یادآور مناسب است که می‌تواند بر الگوهای هزینه‌ای فرد اثر بگذارد. حتما قرارداد را امضا کنید و در جایی نگهدارید که همیشه قابل مشاهده باشد. این اقدام روانی برای شروع پس‌انداز بسیار ضروری است.

گام سوم: از اپلیکیشن‌های پس‌انداز استفاده کنید

از یک اپلیکیشن برای کنترل بهتر فرایند پس‌انداز استفاده کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا به راحتی این فرایند را انجام دهید. اپ‌های Moke و Wealthsimple دو گزینه عالی برای انجام این کار هستند. شما می‌توانید کارت بانکی خود را با نرم‌افزارها لینک کنید تا هرگونه هزینه به راحتی در آن‌ها ثبت شود. استفاده از این ابزارهای در طولانی‌مدت یک الگوی هزینه و پس‌انداز را در اختیار شما قرار می‌دهد که بسیار مفید است.

گام چهارم: درصدی از هر درآمد را پس‌انداز کنید

بسیاری از بانک‌ها به مشتریان خود این امکان را می‌دهند تا برنامه‌های پس‌انداز خودکار را استفاده کنند. به این ترتیب یک درصد مشخص از مبالغ دریافتی در هر حساب به یک حساب جداگانه منتقل می‌شود. انجام این استراتژی به شما کمک خواهد کرد تا بدون هیچ زحمتی صدها یا حتی هزاران دلار پس‌انداز کنید.

گام پنجم: پیدا کردن شغل دوم تنها با هدف پس‌انداز

یکی دیگر از گام‌های مهم برای ایجاد پس‌انداز، پیدا کردن یک شغل دوم است، تا درآمد آن به پس‌انداز اختصاص پیدا کند. برای مثال می‌توان با ثبت‌نام در اوبر، لیفت، SkipTheDishes، DoorDash یا Instacart این منبع مالی جانبی را ایجاد کرد. برای این منظور می‌توان از مهارت‌های تکنیکی مانند عکاسی، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، طراحی وب یا طراحی گرافیک برای کسب درآمد استفاده کنید. در حال حاضر وبسایت‌های فریلنس گوناگون مانند Upwork، Freelancer یا Fiverr وجود دارند که می‌توان فرصت‌های شغلی گوناگون را در آن‌ها پیدا کرد.

راهکار دیگر ایجاد یک وبسایت ویژه با هدف تبلیغ کسب‌وکارهای محلی است. به این ترتیب می‌توان وقت آزاد و اضافی را برای کسب درآمد بیشتر اختصاص داد، که در نهایت به حساب پس‌انداز واریز می‌شود.

از TFSA یا HISA برای ذخیره پس‌انداز استفاده کنید

در صورتی که قصد پس‌انداز دارید پیش از هر چیز درباره انتخاب نوع حساب دقت کنید. در صورتی که حساب‌های پس‌انداز سنتی را به کار ببرید به مرور زمان پول شما ارزش خود را از دست خواهد داد، زیرا بیشتر بانک‌ها نرخ بهره بسیار پایین را برای این نوع حساب‌ها اختصاص می‌دهند. در مقابل امکان استفاده از حساب‌های پس‌انداز ویژه با نرخ بهره بالا نیز وجود دارد. بانک‌های آنلاین و اتحادیه‌های اعتباری با ارائه نرخ‌های بهره 2 تا 5 درصدی تا حد زیادی ارزش پول‌ شما را حفظ می‎‌کنند. همچنین استفاده از طرح‌هایی چون Tax-Free Savings Account (TFSA) یا HISA می‌تواند برای پس‌انداز بسیار مناسب باشد.

قوانین مشخص را برای پس‌انداز اورژانس خود وضع کنید

در پایان فراموش نکنید که قوانین مشخص و حتی سختگیرانه را برای دسترسی به مبالغ پس‌انداز تعیین کنید. بدون شک این کار می‌تواند به موفقیت برنامه شما کمک کند، زیرا تنها در شرایط اورژانس به آن دسترسی خواهید داشت.

منبع: Daily Hive