Wednesday, July 3, 2024
13.9 C
Calgary

کشف حوضچه آب به قدمت ۲ میلیارد سال در کانادا

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

در کانادا بیش از ۲۵۰ هزار دریاچه، صد هزار کیلومتر رودخانه، حوضچه‌های بی‌شمار و ده‌ها معدن فعال وجود دارند. در این بین دانشمندان به تازگی یک حوضچه آب کوچک و حیرت‌انگیز پیدا کرده‌اند.

تیمی از زمین‌شناسان و محققان دانشگاه تورنتو در سال ۲۰۱۶ حوضچه‌ای را در معدن Kidd Creek در تیمینز کشف کرده بودند که بر اساس مطالعات جدید بیش از دو میلیارد سال از شکل‌گیری آن می‌گذرد.

طی این تحقیقات که به رهبری دکتر الیو انجام شده، این حوضچه در عمق نزدیک به ۳ کیلومتر کشف شده است. تصور می‌شود این منبع H2O قدیمی‌ترین نوع بر روی کره زمین باشد.

این منبع در عمیق‌ترین معدن فلزات پایه جهان و در زیر بستر دریا قرار دارد. در معدن Kidd Creek ذخایر عظیمی از نقره، مس و روی وجود دارند.

این تیم اکتشافی در سال ۲۰۱۳ نیز منبعی آب با قدمت ۱.۵ میلیارد سال کشف کرده بود. دکتر وار اعلام کرده که در این منبع گازهای مختلف نظیر هلیوم، آرگون، نئون، کریپتون و زنون مشاهده شده که به محاسبه سن آن کمک بسیاری کرده‌اند.

علاوه بر گازهای یاد شده، آثار شیمایی بحای مانده از یک موجود تک‌سلولی که در آن زمان در این منبع آب زندگی می‌کرده نیز کشف شده است. این آثار می‌تواند سرنخ‌های بیشتری را در خصوص شکل‌گیری حیات در کره زمین و زندگی در سیارات دیگر را در اختیار محققان قرار دهد.

منبع: Daily Hive