Thursday, October 17, 2024
5.2 C
Calgary

کاهش نرخ تورم ایالات‌متحده و تاثیر آن بر اقتصاد کانادا

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

بانک کانادا پس از ثابت نگاه داشتن نرخ بهره برای پنج دوره پیاپی، سرانجام در تاریخ 5 ژوئن آن را به 4.75 درصد کاهش داد. حال با پایین آمدن نرخ تورم در ایالات‌‎متحده، گمانه‌زنی اقتصاددان‌ها درباره احتمال کاهش دوباره آن به گوش می‌رسد.

بر این اساس بانک کانادا با توجه به کاهش ادامه‌دار تورم، دیگر دلیلی برای اجرای سیاست پولی انقباضی خود ندید. به همین دلیل با کاهش 0.25 درصدی نرخ بهره، قدری از محدودیت‌های موجود در اقتصاد کشور کاست.

این تصمیم پس از انتشار آمار اقتصادی، مبنی بر کاهش نرخ بهره و حرکت آن در مسیر رسیدن به 2 درصد، گرفته شد. با تمامی این‌ها همچنان سایه افزایش تورم بر اقتصاد کانادا احساس می‌شود.

حال اقتصاددانان، با توجه به آخرین اخبار رسیده از ایالات‌متحده درباره کاهش نرخ تورم، از احتمال کاهش دوباره نرخ بهره در تاریخ 24 جولای سخن می‌گویند.

شاخص نرخ مصرف‌کننده ایالات‌متحده (CPI) نشان می‌هد که نرخ تورم این کشور در ماه ژوئن به 3 درصد کاهش پیدا کرد. بگفته Ratehub.ca این شرایط می‌تواند سبب کاهش نرخ بهره در ایالات‌متحده و کانادا شود.

پنلوپ گراهام، کارشناس مورگج Ratehub.ca، در اینباره گفت: “انتشار این گزارش به بانک مرکزی کانادا اطمینان می‌دهد که کاهش نرخ تورم همچنان ادامه خواهد داشت. در دور پیشین BoC اولین گام برای کاستن از نرخ بهره را پیش از US Federal Reserve برداشت و با توجه به احتمال کاهش نرخ بهره در آمریکا، احتمالا مقامات برای از بین بردن شوک ارزی، این گام را دوباره اجرایی می‌کنند.”

بگفته گراهام بازارهای اوراق قرضه به آمار اخیر واکنش مثبت نشان داده‌اند و همین موضوع موجب کاهش فشار بر نرخ‌های مورگیج ثابت شده است.

او افزود: “دارندگان وام‌های با نرخ ثابت، در صورت ادامه این شرایط، باید انتظار دریافت تخفیف‌های بیشتر از طرف وام‌دهندگان را داشته باشند. گزارش CPI کانادا برای ماه ژوئن در تاریخ 16 جولای منتشر می‌شود و در صورتی که نرخ تورم نزولی باشد احتمال کاهش دوباره نرخ بهره در تاریخ 24 جولای وجود دارد.”

به طور تاریخی دو نهاد BoC و US Federal Reserve تصمیمات مالی مشابه می‌گیرند (در زمینه افزایش، ثابت نگاه داشتن یا کاهش نرخ بهره). این موضوع به دلیل شباهت ساختاری اقتصاد دو کشور و تاثیر تورم بر آن‌ها کاملا منطقی است. چنین روند در سال‌های نخست پاندمی و پس از برداشته شدن محدودیت‌ها نیز مشاهده شد.

پیش از انتشار گزارش CPI ایالات‌متحده تردیدهایی درباره تصمیم آتی بانک کانادا برای کاهش نرخ بهره وجود داشت. آخرین گزارش CPI کانادا نرخ تورم 2.9 درصدی را برای ماه مه نشان داد، که افزایش 0.2 درصدی در مقایسه با ماه آوریل داشت، اما نتایج اخیر خوشبینی‌ها درباره کاهش نرخ تورم در ماه ژوئن را بالا برده است.

حال باید منتظر بود و دید آیا سوءقصد اخیر علیه ترامپ و تاثیر تورمی آن بر اقتصاد می‌تواند به مانعی برای اجرای این تصمیم تبدیل شود یا خیر.

منبع: Daily Hive