Saturday, September 7, 2024
30.5 C
Calgary

برنامه کانادا برای خرید 12 زیردریایی جدید

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

کانادا قصد دارد با سفارش 12 زیردریایی جدید، ناوگان کنونی خود را به سه برابر افزایش دهد. این تصمیم در پی افزایش تهدیدهای خارجی علیه حاکمیت کانادا، به‌ویژه در سرزمین‌های یخ‌زده شمالی، گرفته شده است.

بنابر اعلام دولت فدرال پروسه تدارک این زیردریایی‌ها از پاییز 2024 شروع می‌شود. هنوز هیچ برآوردی درباره هزینه نهایی و بازه زمانی تحویل آن‌ها منتشر نشده است.

زیردریایی‌های جدید غیراتمی هستند و توان عملیاتی کانادا به منظور دفاع و گشت‌زنی در دریاهای یخ‌زده قطبی را افزایش می‌دهند.

کانادا طولانی‌ترین نوار ساحلی در بین دنیا و تنها چهار زیردریایی برای گشت‌زنی در اختیار دارد. این زیردریایی‌ها در اوایل دهه 90 میلادی از نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا خریداری شدند. در حال حاضر این زیردریایی‌ها در پایگاه‌های ویکتوریا و هالیفاکس مستقر هستند. بگفته دولت فدرال هزینه نگهداری از این زیردریایی‌های قدیمی بسیار بالا رفته است.

بیل بلیر، وزیر دفاع ملی فدرال، در اینباره گفت: “این ناوگان جدید کانادا را قادر می‌سازد تا از حاکمیت دفاع کند. همچنین به ما این امکان را می‌دهد تا کمک‌هایی ارزشمند به امنیت شرکای خود در ناتو ارائه دهیم. ما مشتاقانه منتظر تحویل این ناوگان جدید به نیروی دریایی سلطنتی کانادا هستیم.”

ایالات‌متحده و دیگر اعضای ناتو همواره کانادا را مورد سرزنش قرار داده‌اند که تعهدات عضویت خود، یعنی اختصاص حداقل 2 درصد تولید ناخالص ملی به هزینه‌های دفاعی را، برآورده نمی‌کند. در سال جاری کانادا 1.4 درصد از GDP خود را به حوزه دفاعی اختصاص داده و انتظار می‌رود این رقم تا سال 2030 به 1.76 درصد و تا سال 2032 به 2 درصد افزایش پیدا کند. در حال حاضر بخش زیادی از استراتژی دفاعی کانادا وابسته به ایالات‌متحده است.

بگفته دولت فدرال فعالیت روسیه در اقیانوس آتلانتیک، قطب شمال و آرام افزایش پیدا کرده است. این تغییرات شامل فعالیت بیشتر زیردریایی‌های روسیه و افزایش تعداد کشتی‌ها و پلتفرم‌های نظارتی چینی در این آب‌ها است که مشغول جمع‌آوری اطلاعات گوناگون را از سرزمین‌های شمالی کانادا هستند. چین مشغول توسعه سریع ناوگان زیردریایی‌های خود است و از داده‌های جمع‌آوری شده برای مقاصد نظامی استفاده می‌کند.

از طرفی با توجه تغییرات اقلیمی، پیشبینی می‌شود بزودی گذرگاه شمال‌غربی که از سرزمین‌های قطبی کانادا می‌گذرد، در بیشتر ماه‌های سال قابل تردد شود. این گذرگاه در ماه‌های تابستان بسیار شلوغ خواهد بود.

براساس برآوردهای دولت فدرال، تا سال 2050 گذرگاه شمال‌غربی کانادا به اصلی‌ترین مسیر دریایی میان اروپا و شرق آسیا تبدیل خواهد شد.

به گفته کانادا ناوگان زیردریایی جدید برد عملیاتی بالا و توان لازم برای فعالیت در اقلیم خشن قطبی را خواهند داشت. آن‌ها می‌توانند شناسایی، رهگیری و مقابله با نیروهای مهاجم را در هر سه اقیانوس کشور انجام دهند.

در اواخر دهه 80 میلادی، درست پیش از خرید زیردریایی‌های کلاس ویکتوریای کنونی، نخست‌وزیر برایان مولرونی برنامه خرید 12 زیردریایی اتمی به ارزش 8 میلیارد دلار (معادل 17 میلیارد دلار در سال 2024) را لغو کرد.

زیردریایی‌های فعلی ناوگان نیروی دریایی 70 متر طول دارند و می‌توانند 49 خدمه را حمل کنند. برد عملیاتی آن‌ها نیز حداکثر 19 هزار کیلومتر است. این زیردریایی‌ها می‌توانند تا سرعت 12 ناتز (22 کیلومتر در ساعت) در سطح آب و 20 ناتز (37 کیلومتر در ساعت) در زیر آب حرکت کنند.

این برنامه در کنار طرح بیش از صد میلیارد دلاری National Shipbuilding Strategy دنبال می‌شود که با تاخیر فراوان مواجه است. بر این اساس بیش از بیست کشتی جنگی برای ناوگان سلطنتی کانادا و سی کشتی غیرجنگی برای گارد ساحلی (از جمله نمونه‌های یخ‌شکن) ساخته خواهند شد. کشتی‌های جنگی در اسکله اروینگ هالیفاکس ساخته می‌شوند و عملیات ساخت کشتی‌های غیرجنگی نیز در اسکه نورث ونکوور و دیوی (در نزدیکی شهر کبک) در حال انجام است.

منبع: Daily Hive