Saturday, September 7, 2024
30.5 C
Calgary

بودجه 30 میلیارد دلاری ترودو برای توسعه حمل‌ونقل عمومی

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

دولت فدرال با راه‌اندازی یک صندوق جدید می‌خواهد بودجه لازم برای اجرای پروژه‌های حمل‌ونقل عمومی و توسعه و بهینه‌سازی شبکه‌های کنونی در سراسر کشور را، تامین کند.

این صندوق پنج سال پس از معرفی می‌شود که حزب لیبرال در کمپین انتخاباتی سال 2019، وعده اجرای آن را داده بود.

بنابر اعلام نخست‌وزیر جاستین ترودو این برنامه Canada Public Transit Fund (CPTF) نام دارد و بودجه 30 میلیارد دلاری را برای یک بازه زمانی ده ساله در اختیار مسئولان فعال در حوزه حمل‌ونقل عمومی قرار می‌دهد (سقف سالانه حدود 3 میلیارد دلار).

مقامات دولتی تایید کرده‌اند که تخصیص این بودجه از دو سال آینده، یعنی سال 2026، شروع می‌شود.

ترودو در اینباره گفت: “ما بزرگترین سرمایه‌گذاری تاریخ کانادا در حوزه حمل‌ونقل عمومی را انجام می‌دهیم. صندوق جدید Canada Public Transit Fund دولت ما مبلغ 30 میلیارد دلار را با هدف توسعه، بهینه‌سازی و مدرن‌سازی حمل‌ونقل عمومی تخصیص خواهد داد. به این ترتیب کانادایی‌ها به گزینه‌های ارزان برای جابجایی و سفر دسترسی پیدا می‌کنند. همچنین اطمینان حاصل خواهیم کرد که این پروژه‌ها با برنامه‌های توسعه و ساخت مسکن همراستا باشند.”

صندوق CPTF با سوبسیدهای ارائه شده برای تامین هزینه عملیاتی تفاوت دارد. این منبع برای هزینه‌های سرمایه‌ای مانند ساخت شبکه‌های حمل‌ونقل سریع و جدید، خرید ناوگان اتوبوس‌ و قطار جدید به منظور جایگزینی یا گسترش خدمات، خرید کشتی‌های مسافربری جدید، تامین تسهیلات تعمیر و نگهداری برای ارائه خدمات بهتر و دیگر بروزرسانی‌ها و خدمات تعمیراتی، صرف خواهد شد.

بودجه سالانه 3 میلیارد دلار در سه بخش جداگانه هزینه می‌شود. بخش اول قراردادهای شهری-منطقه‌ای و طرح‌های یکپارچه، بخش دوم ساخت زیرساخت‌های اساسی و بخش سوم بودجه هدفمند نام دارد. جریان اول برای تامین هزینه پروژه‌های حمل‌ونقل عمومی شهرهایی چون تورنتو، ونکوور، مونتریال، کلگری، ادمونتون و هالیفاکس صرف می‌شود. این طرح‌ها با توجه به برنامه‌های ساخت مسکن ارزان، تغییرات اقلیمی، در مناطق واجد شرایط، هزینه می‌گردند. برنامه‌های زیرساختی اساسی نیز در تمام کشور و با هدف پشتیبانی از برنامه‌های جایگزین و مدرن‌سازی زیرساخت حمل‌ونقل عمومی و با هدف توسعه و بروزرسانی شبکه‌های موجود، هزینه خواهند شد. بودجه هدفمند نیز از زیرساخت حمل‌‎ونقل اکتیو (شامل زیرساخت لازم برای ایجاد مسیرهای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری)، حمل‌ونقل عمومی نواحی روستایی و دورافتاده و حمل‌ونقل مخومی در جوامع بومی، پشتیبانی می‌کند.

بودجه CPTF از آوریل 2026 در دسترس خواهد بود و طی بازه زمانی ده ساله (از 2026 تا 2036) حدود 30 میلیارد دلار را برای اجرای پروژه‌های حمل‌ونقل جدید تخصیص می‌دهد. برخی از مهمترین این پروژه‌ها SkyTrain Millennium Line در ونکوور و Finch West Light Rail Line در تورنتو هستند.

صندوق CPTF در کنار بودجه سالانه Canada Community Building Fund (CCBF) برای طرح‌های حمل‌ونقل عمومی پرداخت می‌شود.

در سال‌های اخیر درخواست‌های متعدد برای افزایش بودجه CCBF مطرح شده بود تا مسئولان شهری بتوانند پروژه‌های حمل‌ونقل عمومی ناتمام را افتتاح کنند.

منبع: Daily Hive