Saturday, September 7, 2024
30.5 C
Calgary

بالا رفتن نرخ بیمه اتومبیل در کانادا

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

با وجود کاهش آمار سرقت اتومبیل در کانادا، گزارش‌ها از افزایش نرخ بیمه در کشور خبر می‌دهند.

نظرسنجی اخیر Ratehub.ca نشان می‌دهد که به تازگی نرخ بیمه اتومبیل در کانادا به طرز چشمگیری افزایش پیدا کرده است.

با اینحال کارشناسان می‌گویند که مالکین خودرو می‌توانند همچنان با برداشتن برخی گام‌ها پیش و پس از خرید خودرو، از این هزینه‌ کم کنند.

در سال‌های اخیر کانادا به عنوان کشور سارقین اتومبیل و صادرات خودروهای سرقتی به دیگر کشورها، شهرت پیدا کرده است. همین موضوع سبب شده تا شرکت‌های بیمه نرخ خود را برای مشتریان بالا ببرند.

بنابر اعلام Insurance Bureau of Canada، سال گذشته شرکت‌های بیمه خصوصی 1.5 میلیارد دلار بابت پرونده‌های سرقت اتومبیل پرداخت کردند، رقمی که در مقایسه با سال 2018 رشد 254 درصدی را نشان می‌دهد. این رقم در استان انتاریو برای اولین بار از مرز یک میلیارد دلار عبور کرد و در همین بازه زمانی رشد 534 درصد داشت.

مورگان رابرتز، نائب‌رئیس شرکت بیمه RH، در اینباره گفت: “طی 15 سال گذشته مشکل سرقت خودرو همواره وجود داشته، اما در چند سال اخیر این وضعیت بحرانی شده است. در حال حاضر با بالاترین آمار سرقت اتومبیل مواجه هستیم و چنین وضعیتی بدون شک بر نرخ بیمه نیز اثر مستقیم می‌گذارد.”

با افزایش اهمیت موضوع برای مقامات فدرال و استانی، حال شاهد بهتر شدن شرایط و کاهش آمار سرقت اتومبیل هستیم.

بر اساس گزارش جدیدÉquité Association ، طی شش ماه نخست سال 2024 آمار سرقت اتومبیل در مقایسه با مدت مشابه پارسال 17 درصد کاهش پیدا کرده است.

با این وجود نرخ بیمه اتومبیل، با توجه به روندی که از چند سال پیش ایجاد شده، افزایش پیدا کرد. دلیل این موضوع فرایند با تاخیر و زمانبر بررسی درخواست مشتریان و اجرای تصمیمات قانونی در شرکت‌های بیمه است؛ به عبارت دیگر شرکت‌های بیمه باید پیش از افزایش نرخ برای پوشش هزینه‌ها، پرونده‌های پیشین را بررسی و به سرانجام برسانند.

به این ترتیب، حتی اگر شما راننده‌ای مسئول و با سابقه خوب هستید باید هزینه بیشتری بپردازید، زیرا شرایط کلی در مقایسه با گذشته تغییر کرده است.

در این بین هزینه بیمه می‌تواند برای برخی مدل‌های اتومبیل بیشتر باشد، موضوعی که پیش از خرید خودرو حتما باید مدنظر داشته باشید.

به گزارش Équité Association، در سال 2022 خودروهای هوندا CR-V، دوج RAM 1500 Series، فورد F150 Series، لکسس RX Series و تویوتا Highlander به ترتیب در رتبه‌های اول تا پنجم لیست اتومبیل‌های سرقتی قرار گرفتند.

شرکت‌های بیمه با در نظر گرفتن این اطلاعات، که ریسک سرقت شدن انواع اتومبیل را نشان می‌دهند، نرخ‌های بیشتر یا کمتر را از مشتریان طلب می‌کنند.

بر اساس نظرسنجی Ratehub,ca که در ماه ژوئن و با همکاری RH Insurance انجام شد (نظرسنجی آنلاین با شرکت 1,250 کانادایی بالغ)، حدود 57 درصد پاسخ‌دهندگان اظهار داشتند که شرکت بیمه خود را به دلیل بالا رفتن نرخ‌ها تغییر داده‌اند. همچنین از هر پنج پاسخ‌دهنده سه نفر میزان پوشش بیمه خود را با هدف کاستن از هزینه‌ها کاهش داده‌اند.

پارک اتومبیل در گاراژ، نصب دزدگیر و استفاده از قفل‌های فرمان و پدال (که ما ایرانی‌ها کاملا با آن‌ها آشنایی داریم) به عنوان برخی راهکارها برای مقابله با سارقین عنوان شده‌اند. با تمامی این‌ها بنظر می‌رسد که مهمترین اقدامات برای کاهش سرقت اتومبیل‌ها باید توسط شرکت‌های تولیدکننده انجام شوند. سیستم‌های ورود به اتومبیل پیشرفته‌تر (مانند استفاده از تلفن همراه بجای سوییچ‌) می‌تواند یک گام مهم در این راستا باشد.

کارشناسان هشدار داده‌اند که در صورت کم نشدن آمار سرقت اتومبیل بزودی مالکین دیگر توان تامین هزینه‌های بیمه را نخواهند داشت. بنابراین باید از تمام پتانسیل‌های موجود برای برطرف کردن این بحران استفاده کرد.

منبع: Global News