Saturday, September 7, 2024
30.5 C
Calgary

نرخ بهره بانک کانادا به 4.5 درصد کاهش یافت

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

بانک کانادا برای دومین دور پیاپی اقدام به کاستن از نرخ بهره کرد و آن را به 4.5 درصد رساند. ماه گذشته نیز این نهاد مالی نرخ بهره را از 5 به 4.75 درصد کاهش داده بود.

در اطلاعیه بانک کانادا آمده: “درحالی که هنوز نرخ تورم با اهداف مدنظر بانک کانادا فاصله دارد، اما انتظار داریم این رقم به تدریج کاهش پیدا کند. در ایالات‌متحده کاهش رشد اقتصادی ادامه داشته و با تعدیل میزان مصرف، به نظر می‌رسد نرخ تورم نیز وارد روندی نزولی شده است.”

در بخش دیگر این اطلاعیه آمده: “در حوزه یورو، پس از سال بحرانی 2023، شاهد رشد اقتصادی هستیم. اقتصاد چین نیز به میزان قابل‌قبولی رشد داشته و افزایش میزان صادرات تا حدی تقاضای پایین بازار داخلی را جبران کرده است. شرایط اقتصادی دنیا بهتر شده و بازده اوراق قرضه پایین‌تر، قیمت سهام شناور و پرداخت بدهی شرکت‌ها با قدرت ادامه دارد. دلار کانادا نیز توانسته ارزش خود را تثبیت کند و قیمت نفت در ماه آوریل با پیشبینی‌های گزارش Monetary Policy Report همخوانی دارد.”

پژوهشگران Oxford Economics در ماه ژانویه پیشبینی کرده بودند که نرخ بهره حداقل تا اواسط سال 2024 همان 5 درصد باقی خواهد ماند و پس از آن بانک کانادا روند کاستن از آن را شروع می‌کند؛ حال شاهد تحقق این پیشبینی هستیم.

در روزهای اخیر فعالان بازار و کارشناسان اقتصادی نیز این کاهش را پیشبینی کرده بودند.

کانادا به سرعت در حال حرکت به سمت شاخص 2 درصدی Consumer Price بوده و این رقم در ماه ژوئن به 2.7 درصد رسید. همزمان داده‌های تورمی ایالات‌متحده نیز از کاهش نرخ بهره بانک کانادا حمایت می‌کردند.

تاثیر کاهش 0.25 درصدی نرخ بهره بر وام‌گیرندگان

کاهش 0.25 درصدی نرخ بهره خبری خوشایند برای وام‌گیرندگان کانادایی است.

بر این اساس اگر خریدار خانه‌ای به ارزش 696,179 دلار (میانگین قیمت مسکن در ماه ژوئن بنابر اعلام CREA) وامی با پیش‌پرداخت 10 درصدی و با نرخ متغیر پنج‌ساله 5.70 درصد و دوره استهلاک 25 ساله (مجموع وام حدود 645,984 دلار) گرفته باشد، پیش از این ماهانه حدود 4,019 دلار قسط پرداخت می‌کرد.

حال با رسیدن نرخ بهره به 4.5 درصد، نرخ بهره متغیر به 5.45 درصد کاهش یافته و اقساط ماهانه این خریدار نیز به 3,924 دلار رسیده است.

بگفته Ratehub.ca تصمیم اخیر بانک کانادا موجب صرفه‌جویی ماهانه 95 دلار و سالانه 1,140 دلار در هزینه‌های وام‌گیرندگان می‌شود.

منبع: Daily Hive