Monday, September 16, 2024
19.1 C
Calgary

شکایت یک کانادایی از شبکه‌های اجتماعی اعتیادآور

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

به تازگی مردی ساکن مونترال تصمیم گرفته از شبکه‌های اجتماعی به دلیل تاثیرات منفی آن‌ها شکایت کند. فیسبوک، فیسبوک مسنجر، تیک‌تاک، اینستاگرام، اسنپ‌چت، ایکس، یوتیوب و ردیت پلتفرم‌هایی هستند که او زیان‌بار تشخیص داده است.

در این رابطه شرکت حقوقی Lambert Avocats شکایتی جمعی را در تاریخ ۲۹ جولای ثبت کرده است. شاکی این پرونده از سال ۲۰۱۵ در شبکه‌های اجتماعی بالا فعالیت دارد.

فرد شاکی در ابتدا روزانه ۳ تا ۴ ساعت از شبکه‌های اجتماعی مختلف استفاده کرده است. برخی از تاثیرات زیان‌بار که شاکی به آن‌ها اشاره کرده عدم عزت‌نفس و درک نادرست از تصویر بدنی، ارزش‌های شخصی و عدم تمرکز و کاهش بهره‌وری هستند.

در حال حاضر هرچند شاکی تمام حساب‌های شخصی خود را در شبکه‌های اجتماعی را حذف کرده، اما روزانه دو ساعت در ایکس و ردیت فعالیت دارد.

از دیگر آثار منفی ذکر شده در این شکایت گروهی می‌توان به کاهش تمرکز، افزایش اضطراب و اختلال خواب اشاره کرد.

مطالعات اخیر نشان داده که رسانه‌های اجتماعی موجب افسردگی و کاهش اعتمادبه‌نفس می‌شوند. بر این اساس فعالیت در شبکه‌های اجتماعی دوپامین مغز را بالا می‌برد. اشتراک‌گذاری، لایک و نوشتن کامنت نیز موجب فعالیت سیستم پاداش مغز می‌شوند و اثراتی شبیه به قمار و اعتیاد به مواد مخدر دارند.

در این شکایت گروهی آمده که تمامی این اثرات منفی به صورت عمدی در شبکه‌های اجتماعی گنجانده شده‌اند. شرکت حقوقی Lambert‌ نیز تایید می‌کند که طراحی شبکه‌های اجتماعی ایکس و فیسبوک موجب اعتیاد می‌شود.

با اینحال گردانندگان شبکه‌های اجتماعی هیچ تلاشی برای مقابله با این اثرات منفی و اطلاع‌رسانی درباره اعتیادآور بودن آنها نمی‌کنند.

بر اساس متن شکایت متهمان پرونده به تعهدات و وظایف خود، که بر اساس منشور حقوق بشر و آزادی، قانون مدنی کبک و قانون حمایت از مصرف‌کننده تعریف شده، عمل نمی‌کنند.

این پرونده به دنبال جبران خسارت و مجازات رفتار سهل‌انگارانه و بدون ملاحظه متهمان است.

در صورت موفقیت این پرونده تمامی ساکنین کانادا که در یکی از پلتفرم‌های بالا حساب کاربری دارند امکان ثبت شکایت خواهند داشت. همچنین هر کانادایی که به دلیل استفاده از فیسبوک، فیسبوک مسنجر، اینستاگرام، تیک‌تاک، اسنپ‌چت، ایکس، یوتیوب و ردیت احساس می‌کند اعتیاد پیدا کرده نیز می‌تواند به دلیل اثرات منفی بر سلامت روان خود از آن‌ها شکایت کند.

اگر شرایط بالا را دارید به صورت خودکار واجد شرایط شکایت گروهی از برنامه‌های فوق خواهید بود. برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت‌نام به این وب‌سایت مراجعه کنید.

منبع: Daily Hive