Thursday, September 12, 2024
11.2 C
Calgary

راهنمای تماشای بارش شهابی برساوشی

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

بارش شهابی برساوشی (Perseids) که اواسط سپتامبر آغاز می‌شود و تا اول سپتامبر ادامه پیدا می‌کند، این روزها به اوج خود می‌رسد. در این مطلب با راهنمای تماشای بارش شهابی برساوشی آشنا می‌شویم.

شما می‌توانید برخی از درخشان‌ترین شهاب‌ها را در این شب‌ها تماشا کنید. در تاریخ 12 و 13 آگوست و با به اوج رسیدن بارش برساوشی، هر ساعت بین 50 تا 100 شهاب در آسمان پدیدار می‌شوند که تعداد زیادی از آن‌ها را گلوله‌های آتشین (Fireball) تشکیل می‌دهند.

بارش شهابی برساوشی با عبور مدار زمین از میان بقایای بجای مانده از ستاره دنباله‌دار 109P/Swift-Tuttle روی می‌دهد. این ستاره دنباله‌دار هر 133 سال یکبار به دور خورشید می‌چرخد. اولین بار جیوانی شیاپارلی در سال 1865 منشا بارش شهابی برساوشی را کشف کرد. آخرین بار که این دنباله‌دار 26 کیلومتری از منظومه شمسی عبور کرد، سال 1992 بود.

رصد بارش شهابی برساوشی

از آنجا که این پدیده در شب‌های تابستان روی می‌دهد، شانس بیشتری برای دیدن آن خواهید داشت. شما می‌توانید از رویدادهای جوی کمتر و دماهای بالا نهایت استفاده برده و با برنامه‌ریزی یک کمپینگ جذاب، برخی از بهترین لحظات ممکن را تجربه کنید.

برای رصد بارش برساوشی باید به محلی با آلودگی نوری ناچیز بروید. برخی از مهمترین نکات برای رصد بارش شهابی عبارتند از:

  • از شهر و آلودگی نوری دور شوید. در این صورت شهاب‌ها با درخشش بیشتر قابل مشاهده هستند و شانس تماشای تعداد بیشتری را دارید
  • اگر به نور چراغ‌قوه نیاز دارید از فیلتر قرمز استفاده کنید. نور مهتابی بینایی شما برای دیدن شهاب‌ها را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد
  • لباس گرم همراه داشته باشید، زیرا شب‌ها و ساعات بامداد آگوست نیز می‌تواند گاهی سرد و خنک باشند
  • زیرانداز، صندلی و پتوی گرم همراه ببرید. دراز کشیدن روی زیرانداز و تشک مناسب تماشای شهاب‌ها را‌ آسان‌تر می‌کند
  • شکلات داغ یا قهوه نوشیدنی‌هایی مناسب برای این برنامه هستند، پس یک فلاسک پر از آن‌ها را همراه ببرید
  • صبور باشید. پیش از دیدن اولین شهاب چشمان شما باید به تاریکی عادت کند که پانزده تا سی دقیقه زمان می‌برد

ریشه نام‌گذاری بارش شهابی Perseids

این بارش شهابی نام خود را از صورت فلکی Perseus گرفته، زیرا در سمت راست آن پدیدار می‌شود. با به اوج رسیدن بارش، صورت فلکی Perseus نیز به بالاترین نقطه در آسمان می‌رسد. این صورت فلکی توسط بطلمیوس ستاره‌شناس یونان باستان، به نام قهرمان اساطیری یونان پرسئوس، نامگذاری شده است.

در داستان‌های اساطیری یونان پرسئوس با مدوسا، خواهر گورگون، جنگید و او را شکست داد. مدوسا هرکس به او خیره می‌شد را به سنگ تبدیل می‌کرد، اما پرسئوس با یک سپر براق و آینه‌ای موفق به کشتن او شد. در این صورت فلکی پرسئوس، درحالی که سر مدوسا را در دست دارد، قابل مشاهده است. ستاره Algol یا ستاره شیطان در این صورت فلکی محل سر مدوسا را مشخص می‌کند.

منبع: Government of Canada