Monday, September 16, 2024
19.1 C
Calgary

شیوع آبله میمون و سطح هشدار جدید WHO

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

با افزایش تعداد مبتلایان mpox یا آبله میمون در آفریقا و شناسایی موارد جدید در دیگر کشورها از جمله کانادا، سازمان بهداشت جهانی (WHO) شیوع این ویروس را یک وضعیت اضطراری بهداشت عمومی جهانی اعلام کرد.

این سطح هشدار درحالی اعلام می‌شود که سال 2022 نیز WHO سطح هشداری مشابه را به دلیل شیوع این ویروس اعلام کرده بود. با رشد موارد ابتلا به این ویروس از ژانویه 2024 به اینسو، مخصوصا در آفریقا، مقامات این سازمان بار دیگر مجاب شده‌اند چنین اطلاعیه‌ای را صادر کنند.

مسئولان بهداشتی تورنتو، با توجه به افزایش سریع موارد ابتلا به mpox، از شهروندان واجدشرایط خواسته‌اند تا واکسن این ویروس را تزریق کنند. بنابر اعلام مقامات محلی تا تاریخ 31 جولای تعداد 93 مورد تایید شده ابتلا به بیماری شناسایی شده‌اند، درحالی که پارسال این رقم 21 مورد بود.

دکتر مارک لئوب، پزشک عفونی دانشگاه مک‌مستر همیلتون، همزمان با ادامه شیوع mpox و ظهور یک سویه مرگبارتر از ویروس در آفریقا، از احتمال گسترش بیشتر بیماری ابراز نگرانی کرده است.

او در اینباره گفت: “تعداد موارد بیماری در مرکز آفریقا، مخصوصا در جمهوری دموکراتیک کنگو و کشورهای همسایه چون کنیا، روآندا و اوگاندا، به شدت در حال افزایش است. به باور من کشورهایی که منابع و امکانات کافی را در اختیار ندارند آمار مرگ‌ومیر بالاتری را ثبت خواهند کرد. این ویروس کودکان کم‌سن را نیز درگیر می‌کند. در حال حاضر سویه مرگبار در آفریقا تا حد زیادی کشنده بوده و کنترل آن بسیار مهم است.”

آبله میمون چیست؟

آبله میمون نخستین‌ بار سال 1958 در مناطق مرکزی و غربی آفریقا شناسایی شد. این ویروس به دلیل ارتباط نزدیک انسان با حیوانات آلوده منتقل شد.

در سال 2022 و با سریع‌تر شدن انتقال ویروس بین انسان‌ها و مشاهده موارد بیماری در اروپا، آمریکای شمالی و دیگر کشورها، شیوع ویروس وارد مرحله‌ای جدید شد.

ویروس mpox در خانواده ویروس آبله و بیماری‌های مشابه جای می‌گیرد و به طور کلی علائم خفیف‌تری دارد. مبتلایان معمولا به بثورات پوستی در محل تماس با فرد بیمار مبتلا می‌شوند؛ بنابراین اگر بیمار شما را ببوسد در محل تماس لب‌ها بر روی صورت دانه‌های آبله ایجاد می‌شوند و اگر رابطه جنسی داشته باشید این بثورات در ناحیه تناسلی پدیدار خواهند شد.

از دیگر علائم آبله میمون می‌توان به تب، سردرد، درد ماهیچه و احساس خستگی اشاره کرد. معمولا دوره بیماری بین دو تا چهار هفته طول می‌کشد، اما در برخی موارد می‌تواند سبب بستری فرد شود.

آبله میمون در دسته بیماری‌هایی که از راه تماس جنسی منتقل می‌شوند قرار نمی‌گیرد، اما به طور کلی تماس با مایعات یا ترشحات فرد بیمار و وسایل شخصی او مانند پوشاک، رخت‌خواب، مسواک و … می‌تواند سبب انتقال ویروس شود.

بنابر اعلام سازمان WHO آبله میمون دو سویه ژنتیکی به نام کلاس I و II دارد که بومی مرکز و غرب آفریقا هستند.

ویروس کلاس I قدرت شیوع بیشتر و علائم شدیدتری در مقایسه با کلاس II دارد. انتقال ویروس در کشورهای مختلف مانند کانادا که از سال 2022 آغاز شده مربوط به کلاس II است.

پیشگیری و درمان mpox

در کانادا واکسن Imvamune برای ایمنی افراد بالای 18 سال در مقابل ویروس آبله و آبله میمون تجویز می‌شود. بگفته PHAC برای این منظور باید دو دوز با فاصله 28 روز تزریق گردند.

برای مبتلایانی که علائم شدید mpox مانند درد و تب شدید دارند، یک داروی ضد ویروس به نام tecovirimat تجویز می‌شود.

شیوع آبله میمون در کانادا در اواخر ژوئن 2022 به اوج خود رسید. در آن تاریخ تعداد 1,541 فرد بیمار در کشور شناسایی شده بودند.

این ویروس مردان همجنسگرا و بای را بیش از دیگران مبتلا کرده بود (مردان 18 تا 49 سال که با مردی دیگر رابطه جنسی داشتند). بیشتر موارد بیماری نیز در انتاریو، کبک و بریتیش‌کلمبیا گزارش شده بودند.

در ادامه موارد ابتلا به ویروس بتدریج کاهش یافت، اما بار دیگر از ابتدای سال 2024 روند افزایشی به خود گرفت.

هم‌اکنون شهر تورنتو بیشترین تعداد مبتلایان را دارد و طی ماه‌های ژوئن و جولای شاهد به اوج رسیدن آمار بیماری بودیم. برخی از کارشناسان برگزاری رویدادهایی چون رژه پراید را از دلایل رشد بیماری در این بازه زمانی خاص می‌دانند.

منبع: Global News