Thursday, September 12, 2024
11.2 C
Calgary

جایگاه دانشگاه‌های کانادا در رتبه‌بندی جدید ARWU

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

بر اساس رتبه‌بندی Academic Ranking of World Universities (ARWU) که به تازگی منتشر شده دو دانشگاه کانادا در بین 50 موسسه آموزشی عالی برتر دنیا جای گرفته‌اند.

رتبه‌بندی شانگهای در سال 2024 به بررسی 2,500 موسسه آموزشی دنیا پرداخته که نام 27 دانشگاه کانادا نیز در بین آن‌ها به چشم می‌خورند.

این گزارش فاکتورهای گوناگون را در نظر می‌گیرد که از میان آن‌ها می‌توان به جوایز نوبل و مدال‌های فیلدز، تعداد پژوهشگران با ساتیشن بالا، تعداد مقاله‌های منتشر شده در ژورنال‌های نیچر اند ساینس، مقاله‌های فهرست شده با سایتیشن بالا و عملکرد سرانه هر دانشگاه، اشاره کرد.

هرکدام از این معیارها دارای ضریب خاص بوده و هر موسسه نمره‌ای از 100 دریافت می‌کند.

دانشگاه تورنتو با رتبه 26 به عنوان بهترین موسسه آموزش عالی کانادا انتخاب شده است. این دانشگاه نمره 39.6 از 100 را دریافت کرده و در مقایسه با سال گذشته دو پله سقوط کرده است.

در جایگاه بعدی دانشگاه UBC قرار دارد که رتبه 47ام دنیا را به خودش اختصاص داده است. این موسسه توانسته نمره 33.3 از 100 را کسب کند و در مقایسه با رتبه سال 2023 سه پله سقوط را نشان می‌دهد.

سومین و آخرین دانشگاه کانادا که بین صد رتبه نخست قرار دارد McGill University در جایگاه 74ام لیست است.

رتبه‌های نخست لیست به دانشگاه‌های ایالات‌متحده اختصاص پیدا کرده است. در این بین دانشگاه هاروارد توانسته نمره عالی 100 را کسب کند. این موسسه عالی طی 22 سال گذشته همواره جایگاه نخست را در رتبه‌بندی شانگهای به خودش اختصاص داده است.

در جایگاه‌ دوم و سوم نیز به ترتیب دانشگاه استنفورد و MIT جای گرفته‌اند.

از دیگر دانشگاه‌های برتر می‌توان به دانشگاه‌های کمبریج و کالیفرنیا در رتبه‌های چهارم و پنجم لیست اشاره کرد.

شما می‌توانید رتبه‌بندی کامل دانشگاه‌ها را در اینجا مشاهده کنید.

منبع: Daily Hive