Monday, September 16, 2024
19.1 C
Calgary

افزایش خوشبینی‌ها درباره کاهش نرخ بهره در ماه سپتامبر

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

بانک کانادا تا به اینجای سال در دو نوبت پیاپی اقدام به کاستن از نرخ بهره کرده است. حال اقتصاددان‌ها درباره کاهش دوباره آن طی ماه سپتامبر ابراز خوشبینی می‌کنند.

بانک کانادا در تاریخ 5 ژوئن و پس از شش نوبت پیاپی ثابت نگاه داشتن نرخ بهره، آن را به 4.75 درصد کاهش داد.

در ادامه و با انتشار شاخص Consumer Price Index (CPI) در ایالات‌متحده، آمارها از رسیدن نرخ تورم همسایه جنوبی به 3 درصد حکایت داشت.

به باور پنلوپ گراهام، کارشناس فروش وام مسکن، اقتصاد کانادا و آمریکا ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند، که این موضوع در مورد هزینه‌های وام، بیشتر به چشم می‌آید.

او در اینباره گفت: “به طور تاریخی هر دو نهاد BoC و US Federal Reserve برنامه‌های یکدیگر را در حوزه سیاست‌های پولی (مانند کاهش، حفظ یا افزایش نرخ بهره معیار)، اجرا می‌کنند. دلیل این موضوع آن است که هر دو کشور شرکای تجاری نزدیک هم به شمار می‌روند و تحولات اقتصادی مانند تورم، هر دو آن‌ها را به شکلی یکسان تحت تاثیر قرار می‌دهند. این وضعیت در سال‌های نخست پس از پاندمی نیز مشاهده شد و برای مثال می‌توان به زمان برداشته شدن محدودیت‌ها، چالش‌های هر دو کشور در ایجاد دوباره زنجیره‌های تامین و رشد نرخ تورم، اشاره کرد.”

در تاریخ 24 جولای بانک کانادا نرخ بهره را برای دومین دوره پیاپی، به میزان 0.25 درصد کاهش داد تا به 4.5 درصد برسد.

حال انتظار می‌رود این روند بار دیگر تکرار شود و BoC این نرخ را در تاریخ 4 سپتامبر باز هم کاهش دهد.

بر اساس گزارش CPI ایالات‌متحده که در تاریخ 14 آگوست منتشر شده، نرخ تورم در همسایه جنوبی به روند کاهش خود ادامه داده و هم‌اکنون به 2.9 درصد رسیده است.

گراهام در اینباره گفت: “ماه جولای برای اقتصاد آمریکا چندان خوشایند نبود، اما ارقام اخیر CPI نشان می‌دهند که نرخ تورم باز هم کاهش یافته و به 2.9 درصد رسیده است. به این ترتیب اقدامات US Federal Reserve برای مهار تورم کارساز بوده و باید منتظر کاهش 0.25 درصدی نرخ بهره در ماه سپتامبر باشیم. در صورتی که این شرایط پایدار و ادامه‌دار باشد حتی می‌توان منتظر کاهش 0.50 درصدی نیز بود.”

بگفته گراهام بازده پنج‌ساله اوراق قرضه کانادا به محدوده 2.9 درصد رسیده، که پایین‌ترین رقم از ژوئن گذشته به اینسو است. همزمان کارشناسان خاطرنشان شده‌اند که “فشار نزولی بر نرخ‌های ثابت وام مسکن همچنان ادامه دارد.”

گراهام اظهار داشت که روند کاهشی نرخ‌های بهره در US Federal Reserve تثبیت شده است. این موضوع باعث خواهد شد تا چرخه کاستن از نرخ بهره توسط BoC نیز، به احتمال بسیار بالا، تکرار شود. به این ترتیب باید منتظر کاهش دوباره نرخ بهره به میزان 0.25 درصد در تاریخ 4 سپتامبر باشیم.

کارشناسان اقتصادی باور دارند که این روند کاهشی در ادامه سال جاری و حتی سال آینده، ادامه خواهد داشت. با این وجود بسیاری از خریداران احتمالی مسکن درباره کافی بودن این سیاست‌ها شک دارند.

بر اساس نظرسنجی اخیر IPSOS، بسیاری از کانادایی‌ها معتقد هستند که برای بهبود شرایط بدهی شهروندان، باید نرخ‌های بهره به شکلی جدی‌تر کاهش پیدا کنند.

منبع: Daily Hive