Monday, September 16, 2024
19.1 C
Calgary

اعتصاب خطوط ریلی و تاثیر آن بر اقتصاد کانادا

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

برای اولین بار هر دو شرکت ریلی بزرگ کانادا، که بیش از صد سال از تاسیس آن‌ها می‌گذرد، در اعتصاب هستند. این موضوع باعث شده تا اقتصاد کشور تحت فشار قرار گیرد و زیان بسیاری به بیزینس‌ها و صنایع مختلف وارد شود.

در حال حاضر حدود 6,500 نیروی دو شرکت Canadian Pacific Kansas City (CPKC) و Canadian National Rail (CNR) در اعتصاب هستند. مهندسان لوکوموتیو، کانداکتورها، کارگران میدان قطار و راه‌آهن و کنترل‌کننده‌های ترافیک راه‌آهن این گروه را تشکیل می‌دهند که ماه‌هاست از مذاکرات آن‌ها بر سر قراردادها می‌گذرد.

با بی‌نتیجه ماندن این مذاکرات، کارکنان روز پنجشنبه 22 آگوست، راس ساعت 12:01 am ET، دست از کار کشیدند. اتحادیه‌ای که نمایندگی کارگران را عهده‌دار است هفته گذشته درباره اعتصاب 72 ساعته کارکنان به CPKC اخطار داده بود.

بگفته CPKC آن‌ها پیش از شروع اعتصاب پیشنهاد افزایش دستمزدها بیشتر از تورم، برد اضافی تضمینی برای مهندسان، افزایش شیفت‌های متغیر و تغییر قانون استراحت در ترمینال خانگی را، داده بودند.

بنابر اعلام CNR، در حال حاضر کانداکتورها و مهندسان لوکوموتیو، با احتساب قوانین کار و استراحت، مرخصی‌های درمانی با دستمزد، مرخصی شخصی و تعطیلات، حدود 160 روز در سال کار می‌کنند.

میانگین دستمزد سالانه کانداکتور CNR در سال 2023 حدود 121,000 دلار بود. این رقم برای مهندس لوکوموتیو به حدود 150,000 دلار، بعلاوه مزایای پزشکی و بازنشستگی، می‌رسید.

نیروهای CNR خواستار افزایش دستمزدها و کاهش روزهای کاری در ماه هستند. به باور آن‌ها چارچوب زمانی پیشنهادی آن‌ها برای رفاه نیروها مناسب‌تر بوده و در صورت دست نیافتن به آن، اعتصاب بهترین گزینه است. همچنین آن‌ها می‌خواهند اقدامات لازم برای کاهش خطرات ایمنی، ناشی از خستگی در محل کار، انجام شوند.

از طرفی اتحادیه کارگری با کاهش چشمگیر دستمزد پیشنهادی در ترمینال held-away-from-home و مرخصی، مخالف است.

تاثیرات منفی اعتصاب خطوط ریلی بر اقتصاد کانادا

بنابر اعلام Railway Association of Canada، تا سال 2022 حدود نیمی از صادرات کشور از طریق حمل‌ونقل ریلی انجام شده است. مجموع ارزش کالاهای صادراتی به بیش از 380 میلیارد دلار در سال می‌رسد، به عبارت دیگر بیش از یک میلیارد دلار در روز با قطارها جابجا شده‌اند. این درحالی است که میانگین دستمزد سالانه در صنعت ریلی کانادا کمی بیشتر از 104,000 دلار است.

بر اساس محاسبه شرکت Moody، اعتصاب کارکنان CN و CPKC روزانه حدود 340 میلیون دلار به اقتصاد کانادا ضرر می‌زند. همچنین این رویداد بر بهره‌وری تجارت‌های بین‌المللی، توان حمل‌ونقل، زنجیره تامین و تولید کشور اثر منفی می‌گذارد. این وضعیت هزینه‌های حمل‌ونقل بیزینس‌هایی که باید برای انتقال کالاهای خود از دیگر روش‌ها استفاده کنند را نیز، بالا می‌برد.

به طور کلی حمل‌ونقل بار از طریق خطوط راه‌آهن بسیار اقتصادی‌تر از حمل‌ونقل جاده‌ای و هوایی است. بنابراین مشتریان آثار ناشی از رشد هزینه‌ها و تاخیر در ارسال مرسوله‌ها را احساس خواهند کرد.

علاوه بر این بندرهای اصلی کانادا به حمل‌ونقل ریلی وابسته هستند و بخش زیادی از محموله‌هایی که در کشتی‌ها بارگیری می‌شوند، با قطار به بندر می‌رسند. تاخیر در فعالیت قطارها سبب افزایش ترافیک در بندرهای بزرگ کشور در ونکوور، پرنس روپرت و مونتریال شده است.

اعتصاب شرکت‌های ریلی می‌تواند تاثیرات منفی عمیق بر بیزینس‌ها، سرویس‌ها و سازمان‌های مختلف بگذارد و جلوی رسیدن محموله‌های کلر مورد استفاده در تصفیه‌خانه‌های شهری، که برای تامین آب آشامیدنی حیاتی هستند را، بگیرد.

همچنین این اعتصاب تاریخی موجب اختلال در فعالیت قطارهای مسافربری West Coast Express در ونکوور، Go Train در گریتر تورنتو و Exo در گریتر مونتریال نیز شده است. دلیل این موضوع ارائه سرویس‌های اجاره ریل از طرف شرکت‌های درگیر اعتصاب به این شرکت‌های مسافربری است.

واکنش‌ها و اقدامات سیاسی برای پایان یافتن اعتصاب

طی یک کنفرانس مشترک، دنیلی اسمیت نخست‌وزیر آلبرتا به همراه سه وزیر استانی دیگر، بر تاثیرات منفی و زیان‌بار این اعتصاب بر حمل‌ونقل، کشاورزی و اقتصاد استان تاکید کرده‌اند. بگفته آن‌ها همزمان شدن این اعتصاب با فصل برداشت محصولات کشاورزی می‌تواند زیان بسیاری به کشاورزان و مصرف‌کنندگان وارد کند. از طرفی با توجه به آن‌که بخش زیادی از محصولات کشاورزی به دیگر کشورها صادر می‌شوند، این وضعیت امنیت غذایی را در خارج از مرزها نیز به خطر می‌اندازد.

فیونا فامولاک، رئیس و مدیرعامل BC Chamber of Commerce و مقامات استانی آلبرتا از دولت فدرال خواسته‌اند تا هرچه سریع‌تر اقدامات لازم برای پایان یافتن این اعتصاب را انجام دهد.

روز جمعه استیو مک‌کینون، وزیر کار فدرال، از اختیارات قانونی خود برای مداخله دولت فدرال در اعتصاب کنونی سخن گفت. او با اشاره به پیشنهاد CPKC به TCRC، پذیرش آن را راه برون‌رفت از وضعیت فعلی و جریان یافتن دوباره زنجیره‌های تامین اقتصاد، خواند.

پابلو رودریگز، وزیر حمل‌ونقل فدرال، در یک رشته توییت گفت: “امروز من با رهبران کسب‌وکارهای سراسر کانادا، درباره تاثیرات زیان‌بار اعتصاب صحبت کردم. طرفین این دعوا باید بدانند که راه‌حل روی میز است. CNR، CPKC و اتحادیه کارگری، در قبال کانادایی‌ها نیز مسئولیت دارند. ما باید هرچه سریع‌تر به توافق دست پیدا کنیم.”

حال باید دید که این اعتصاب تا چند ساعت یا چند روز دیگر به طول خواهد انجامید.

منبع: Daily Hive