Monday, September 16, 2024
19.1 C
Calgary

استراتژی جدید دولت برای ساخت خانه در املاک فدرال

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

دولت فدرال جزئیات استراتژی جدید خود برای حل بحران کمبود مسکن مقرون‌بصرفه برای خانواده‌های با درآمد پایین و متوسط را، اعلام کرد.

شان فریزر، وزیر مسکن فدرال، به همراه ژان-ایو دوکلوس، وزیر خدمات عمومی و تدارکات، استراتژی جدید دولت برای استفاده از املاک فدرال با هدف اجرای پروژه‌های مسکن ارزان را، اعلام کردند.

این خانه‌ها در زمین‌های مازاد یا کمتر استفاده شده دولت فدرال، ساخته خواهند شد.

برنامه مورد اشاره با عنوان استراتژی Public Lands for Homes Plan قصد دارد تا سال 2031 تعداد 250,000 خانه جدید را در زمین‌های فدرال بسازد.

علاوه بر این مبلغ 500 میلیون در بودجه 2024 فدرال تحت عنوان Public Lands Acquisition Fund، پیشبینی شده است. این پول برای خرید زمین از دیگر سطوح دولت هزینه خواهد شد تا برنامه ساخت خانه برای طبقه متوسط پیگیری شود.

در همین راستا سامانه آنلاین و جدید Canada Public Land Bank طراحی شده تا آن دسته از املاک فدرال که برای اجرای پروژه‌های ساخت‌وساز مسکونی مناسب هستند را، شناسایی کند.

تاکنون 56 ملک با مجموع مساحت 750 هکتار، یا 75 درصد وسعت پارک استنلی ونکوور، حدود چهار برابر وسعت زمین‌های استمپید کلگری و 82 درصد وسعت تورنتو آیلندز، در این سامانه ثبت شده‌اند. هم‌اکنون این املاک امکان تبدیل شدن به هزاران خانه جدید در سراسر کشور را دارند.

در این بین پنج ساختمان فدرال برای اجرای سریع پروژه‌ها در دسترس هستند، بنابراین سازندگان می‌توانند برنامه‌های خود را برای آن‌ها ارائه دهند.

لیست Canada Public Land Bank امکان مشاوره با مردم و سازمان‌های بومی، سازمان‌های غیرانتفاعی، سازندگان و دیگر شرکا و ارائه‌دهندگان مسکن را نیز، به دولت می‌دهد.

بر این اساس قراردادهای اجاره بلندمدت به امضا خواهند رسید تا اطمینان حاصل شود که املاک در مالکیت عمومی باقی می‌مانند و برای ارائه مسکن مقرون‌به‌صرفه اختصاص پیدا می‌کنند. دولت فدرال با همکاری جوامع بومی و سازمان‌ها، عملی شدن این پروژه‌ها را دنبال می‌کند.

از آنجا که هزینه این املاک بسیار کمتر از بازار است، انتظار می‌رود خانه‌های ارائه شده قیمت پایین‌تری داشته باشند.

فریزر در کنفرانس خبری روز یکشنبه گفت: “ما نمی‌خواهیم املاک عمومی را به بالاترین پیشنهاد بفروشیم، بلکه یک قرارداد اجاره بلندمدت 99 ساله به ارزش 1 دلار با سازندگان به امضا می‌رسد. آن‌ها متعهد خواهند شد تا خانه‌ها را به قیمت‌های مقرون‌به‌صرفه و برای خانواده‌های کم‌درآمد یا با درآمد متوسط، ارائه می‌دهند.”

بگفته فریزر در حال حاضر هزاران ملک فدرال در سراسر کانادا وجود دارند که استفاده خاصی از آن‌ها نمی‌شود و می‌توانند برای اجرا و توسعه پروژه‌های اینچنین بکار روند. او پایگاه‌های نظامی، اسلحه‌خانه‌ها، دفترهای پستی و ساختمان‌های اداری را بعنوان برخی از آن‌ها برشمرد.

طی دهه گذشته دولت فدرال برنامه‌ای مشابه را در ونکوور اجرا کرده است. در این طرح شرکت فدرال Canada Lands Company با همکاری First Nations در 21 هکتار از املاک Heather Lands (دفتر مرکزی سابق BC RCMP) و 90 هکتار از املاک Jericho Lands (پایگاه نظامی سابق) خانه‌های جدید برای ده‌ها هزار نفر از شهروندان ساخته‌اند.

دوکلوس در اینباره گفت: “ما موجودی زمین‌ها و املاک مازاد دولت فدرال را برای تسریع این روند آزاد می‌کنیم. با ایجاد ارتباط میان شهرداری‌ها، جوامع، ارائه‌دهندگان مسکن غیرانتفاعی، سازندگان و جوامع محلی، می‌توانیم یک جدول زمانی بهتر ارائه دهیم. بنابراین باور داریم که با تغییر روش مشارکت افراد، نقش جوامع محلی برای دولت فدرال بسیار مهم‌تر و ارزشمندتر خواهد شد.”

با تمامی این‌ها طرح مورد اشاره منتقدانی نیز دارد. برای مثال حزب محافظه‌کار مدعی شده که این برنامه مشابه ایده پیشنهادی آن‌ها برای اختصاص 15 درصد از 37,000 ساختمان‌ دولتی و تمام زمین‌های فدرال به منظور ساخت خانه‌های جدید است.

منبع: Daily Hive