Friday, October 4, 2024
12.1 C
Calgary

کاهش نرخ باروری کانادا برای دومین سال پیاپی

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

بنابر اعلام سازمان آمار کانادا، نرخ باروری کشور برای دومین سال پیاپی کاهش پیدا کرده است.

بر اساس اعلام این آژانس، نرخ تولد فرزند به ازای هر زن کانادایی به 1.26 رسیده است. در این بین بریتیش‌کلمبیا پایین‌ترین نرخ باروری به میزان یک کودک به ازای هر زن را، در بین استان‌ها، به ثبت رساند.

هرچند نرخ زاد‌ و ولد امسال در مقایسه با سال 2022 ثابت مانده و حدود 350,000 مورد تولد است، سازمان آمار کانادا افزایش سن باروری در بین مادران را دلیل ثبت این رکورد می‌داند.

در این گزارش آمده: “طبق این آمار کانادا به جمع کشورهای با نرخ باروری بسیار پایین شامل کره‌جنوبی، اسپانیا، ایتالیا و ژاپن با رکورد 1.3 یا کمتر پیوسته است. در مقام مقایسه نرخ باروری ایالات‌متحده در سال 2023 رقم 1.62 فرزند به ازای هر زن بوده است.”

طی سال جاری ده مورد از 13 استان و قلمرو کشور پایین‌ترین رکورد نرخ باروری تاریخ خود را ثبت کرده‌اند.

از سوی دیگر نرخ تولد نوزاد نارس در سال 2023 به 8.3 درصد رسیده که بالاترین رکورد طی 50 سال گذشته است.

بگفته نویسندگان گزارش دلیل اصلی این موضوع می‌تواند بالا رفتن سن باروری مادران باشد که تا حد زیادی ریسک تولد نوزاد نارس را افزایش می‌دهد.

این آژانس می‌افزاید که 26.5 درصد مادران جدید طی سال جاری 35 سال یا بیشتر سن داشته‌اند، که در مقایسه با سال 1993 رشد 10.7 درصدی را نشان می‌دهد. بر اساس این گزارش میانگین سن مادران در سال 2023 به 31.7 سال رسیده است.

نقش تورم در کاهش نرخ باروری

بگفته دکتر رنه هال، دانشیار بالینی دانشگاه بریتیش‌کلمبیا و مدیر پزشکی مرکز Willow Reproductive Centre، جوانان شرایط مناسب برای داشتن فرزند در زمانی که می‌‎خواهند را ندارند. او هزینه بالای زندگی در کانادا و نبود ثبات اقتصادی و مسکن را از مهمترین دلایل این موضوع می‌داند.

او افزود: “با توجه به اثرات عمیق اقتصادی چند سال گذشته و پس از پاندمی COVID، موج تورم و بحران مسکن، از به تاخیر افتادن فرزندآوری در بین نسل جوان و به تعویق افتادن آن تا زمان بهبود شرایط اقتصادی، متعجب نشده‌ام.”

دکتر بث تیلور، دانشیار بالینی UBC و از بنیانگذاران Olive Fertility Centre، در اینباره گفت: “ما شاهد افزایش تعداد زنانی هستیم که تا اواخر دهه 30 و 40 زندگی برای داشتن فرزند صبر می‌کنند. همچنین شاهد آن هستیم که افراد بیشتری اقدام به فریز کردن تخمدان‌ می‌کنند، موضوعی که بیانگر آن است که شهروندان تمایل به داشتن فرزند در آینده دارند. به باور من این دسته از افراد می‌خواهند شانس باروری خود را به امید بهتر شدن شرایط در آینده، افزایش دهند.”

هال و تیلور هشدار می‌دهند که حتی با استفاده از پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌های باروری، امکان تولد فرزند پس از یک سن مشخص وجود نخواهد داشت.

تیلور در اینباره گفت: “از روش‌های پیشگیری از بارداری استفاده کنید و با رعایت دستورالعمل‌ها مطمئن شوید که در زمان نامناسب بچه‌دار نمی‌شوید. البته نباید این زمان را خیلی به عقب بیاندازید، زیرا یک پنجره زمانی مشخص برای تولد فرزندان وجود دارد.”

منبع: CBC