Friday, October 4, 2024
19.7 C
Calgary

راهنمای تجهیز اتومبیل برای فصل زمستان

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

سلامت و ایمنی اتومبیل، مخصوصا برای تردد در جاده‌های زمستانی و یخ‌زده کانادا، بسیار اهمیت دارد. این شرایط می‌تواند سیستم‌ها و بخش‌های مختلف خودرو را به چالش بکشد و در صورت بی‌توجهی خطرناک باشد. در این مطلب با نکات گوناگون بمنظور تجهیز اتومبیل برای فصل زمستان آشنا می‌شویم.

باتری

هنگام بررسی وضعیت موتور پیش از هر چیز باید از سلامت باتری مطمئن شوید. بطور کلی برای روشن شدن بدون ایراد خودرو در دماهای پایین به یک باتری سالم نیاز دارید. حتما کابل‌ها و محل اتصال آن‌ها به باتری را چک و در صورت وجود زنگ‌زدگی یا آلودگی آن‌ها را پاکسازی کنید. تعویض باتری‌های ضعیف برای جلوگیری از بروز مشکل در فصل زمستان ضرورت دارد.

چراغ‌ها

عملکرد بدون ایراد چراغ‌ها در فصل زمستان بسیار مهم است. حتما از سالم بودن چراغ‌های خطر و مه‌شکن جلو و عقب مطمئن شوید. چراغ‌ها را تنظیم و در صورت بخارگرفتگی محفظه یا هر نوع مشکل دیگر آن را برطرف کنید.

ترمزها

حتما وضعیت ترمزها و روغن ترمز را چک و از سلامت آن‌ها اطمینان حاصل کنید. در صورت ترمزگیری ضعیف و مسافت طولانی‌تر از نرمال توقف خودرو به تعمیرکار حرفه‌ای مراجعه و ایراد موجود را برطرف کنید.

سیستم اگزوز

سلامت سیستم اگزوز به شما این اطمینان را می‌دهد که گازهای سمی موتور وارد کابین نمی‌شوند و موتور بدون مشکل کار می‌کند. حتما در فصل زمستان و هنگام روشن کردن خودرو در صبح‌های سرد و برفی از مسدود نبودن خروجی اگزوز مطمئن شوید.

سیستم گرمایش و سرمایش

پیش از آغاز سرما از سلامت رادیاتور اطمینان حاصل کنید. مطمئن شوید هیچگونه نشتی یا شکستگی در بدنه و لوله‌ها وجود ندارد و درب محفظه سالم است. سلامت ترموستات و وجود ضدیخ کافی در داخل سیستم نیز اهمیت حیاتی دارند.

برف ‌پاک‌کن‌ها

برف‌ پاک‌کن اتومبیل در فصل زمستان و آغاز بارش‌ها نقشی حیاتی برعهده دارند. حتما از تیغه‌های مناسب برای فصل زمستان استفاده کنید تا هنگام بارش برف عملکرد بهتری داشته باشند. محفظه شیشه‌شوی را با مایع ویژه زمستان (با دما انجماد 40- درجه سانتی‌گراد) پر کنید.

تایرها

یکی از مهمترین بخش‌های اتومبیل که باید برای فصل زمستان چک کنید وضعیت تایرهای خودرو است.

حتما به این نکات توجه کنید:

  • هنگام خرید تایر زمستانی به نشان “دانه برف” بر روی بدنه آن‌ توجه کنید. این تایرها برای شرایط زمستانی طراحی شده‌اند
  • در دماهای کمتر از 7 درجه سانتی‌گراد عملکرد تایرهای چهارفصل به شکل محسوس کاهش پیدا می‌کند و چسبندگی خود بر روی جاده را از دست می‌دهند
  • لزوما تایرهای پهن و بزرگ برای فصل زمستان مناسب نیستند
  • حتما مطمئن شوید که هر چهار تایر اندازه و نوع یکسان دارند و از تایرهای ترکیبی استفاده نکنید
  • برای اطمینان از کنترل‌پذیری بهتر اتومبیل حتما تایرهای بهتر با آج عمیق‌تر را بر روی چرخ‌های عقب نصب کنید
  • حتما پس از نصب تایرهای زمستانی از تخفیف ویژه شرکت‌های بیمه استفاده کنید
  • به اندازه و فشار استاندارد تایر که توسط شرکت‌ها ارائه می‌شوند را رعایت کنید

منبع: Government of Canada