Friday, October 25, 2024
7.7 C
Calgary

کووید احتمال بروز حمله قلبی را دو برابر می‌کند

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

نتایج یک پژوهش جدید نشان می‌دهد که خطر بروز حمله قلبی پس از ابتلا به COVID-19 می‌تواند تا دو برابر افزایش پیدا کند.

بر اساس پژوهش American Heart Association (AHA)، کسانی که در سال 2020 و پیش آغاز واکسیناسیون به COVID-19 مبتلا شده‌اند، ممکن است تا دو برابر بیشتر در خطر حمله قلبی، سکته یا مرگ زودرس قرار داشته باشند. این وضعیت تا سه سال پس از ابتلا، حتی در صورت نداشتن سابقه بیماری، وجود داشته است.

شانس بروز بیماری‌های قلبی در کسانی که بخاطر ابتلا به کووید در سال نخست پاندمی بستری شده‌اند، می‌تواند از این هم بیشتر باشد.

نویسندگان این پژوهش می‎‌گویند که بستری به دلیل کووید در سال 2020 معادل خطر بیماری “عروق کرونر” است، شرایطی که این گروه را بیش از سایرین در معرض خطر حملات قلبی، سکته یا مرگ قرار می‌دهد. این افراد حتی در صورتی که سابقه بیماری قلبی عروقی نداشته باشند، بیش از افراد با سابقه بیماری که به کوود مبتلا نشده‌اند در معرض خطر خواهند بود.

بر اساس این گزارش خطر بروز بیماری قلبی در بین کسانی که گروه خونی دیگری جز O دارند (A، B و AB) بیشتر است. نویسندگان این گزارش می‌گویند که این یکی از اولین موارد ارتباط میان ژن‌ها و یک پاتوژن است که خطر حمله قلبی و سکته را بالا می‌برد.

دکتر هومن اعلایی، نویسنده ارشد مقاله، در اینباره گفت: “ما از همان ابتدا می‌دانستیم که خطر بروز بیماری‌های قلبی و عروقی در این افراد بیشتر شده، اما گمان می‌کردیم این وضعیت تنها در یک فاز مشخص از بیماری و عفونت رخ دهد. پژوهش ما نشان می‌دهد کسانی که در موج نخست کووید به این بیماری مبتلا شده‌اند، سه سال پس از آن نیز با خطر بیشتر حملات قلبی، سکته و مرگ مواجه هستند.”

این مطالعه کسانی که پس از آغاز واکسیناسیون بیمار شده‌اند را در بر نمی‌گیرد.

اعلایی در بخش دیگر صحبت‌های خود گفت: “کووید، حتی پس از واکسیناسیون، همچنان یک چالش درمانی عمومی است. این ویروس علاوه بر درگیر کردن ریه‌ها و ایجاد علائم درازمدت، عروق را نیز به شدت تحت فشار قرار می‌دهد.”

این پژوهش با بررسی داده‌های UK Biobank، یکی از بزرگترین منابع داده‌های پزشکی در دنیا، تهیه شده است. برای این منظور اطلاعات 10,005 بریتانیایی که بین تاریخ 1 فوریه تا 31 دسامبر 2020 به دلیل مثبت اعلام شدن نتیجه تست کووید بستری شدند، بررسی شده است.

در بخشی از مقاله آمده: ” کسانی که به این ویروس آلوده شده‌اند، بدون توجه به شدت بیماری، دو برابر کسانی که بیمار نشدند در معرض بروز مشکلات قلبی قرار داشتند. آن دسته از بیماران COVID-19 که بستری شده بودند نیز، در مقایسه با افرادی که نتیجه تست آن‌ها منفی بوده، حدود چهار برابر بیشتر در خطر مشکلات قلبی و عروقی جدی قرار داشتند.”

بر اساس این مطالعه در بازه زمانی سه ساله، بیماران بستری بخاطر ابتلا به کووید که سابقه بیماری قلبی و عروقی نداشتند هفت برابر بیشتر از کسانی که نتیجه تست آن‌ها منفی شده بود، در معرض بروز مشکلات قلبی بودند.

این رقم در آن دسته از بیماران COVID-19 با سابقه بیماری قلبی تا 12 برابر بیشتر بوده و احتمال حمله قلبی، سکته و حتی مرگ در آن‌ها به میزان زیادی افزایش یافته است.

این مطالعه به چگونگی اثرگذاری عفونت COVID-19 بر افزایش خطر حملات قلبی نمی‌پردازد، اما یک پاسخ احتمالی را با ارجاع به پژوهشی دیگر مطرح می‌کند.

یک مقاله که سال 2023 در نشریه Nature Cardiovascular Research منتشر شده، شواهدی از وجود ویروس در دیواره شریان افراد جان‌باخته بر اثر بیماری COVID-19، بدست آورده است.

بگفته دکتر اعلایی این نتایج احتمال نقش ویروس در بروز خطر حملات قلبی و سکته را، با آلوده کردن دیواره‌های شریان و ته‌نشین شدن در پلاکت‌ها، مطرح می‌کند.

بنابر اعلام AHA ارتباط میان گروه خونی، عفونت COVID-19 و خطر بروز بیماری قلبی و عروقی در آینده، این تئوری که ویروس کووید می‌تواند شانس بروز حمله قلبی و سکته را افزایش دهد را، اثبات می‌کند.

منبع: Daily Hive