Friday, October 25, 2024
7.7 C
Calgary

نرخ بهره به 3.75 درصد کاهش یافت

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

بانک کانادا نرخ بهره را در ادامه روند نزولی ماه‌های اخیر به میزان نیم درصد کاهش داد تا به رقم 3.75 درصد برسد.

این چهارمین نوبت در سال 2024 است که نرخ بهره کاهش پیدا می‌کند؛ در حال حاضر این رقم به سطح ماه دسامبر 2022 رسیده است.

کارشناسان انتظار داشتند نرخ بهره کاهش 0.25 درصدی را تجربه کند، اما گزارش امیدوارکننده Consumer Price Index (CPI) و رسیدن این شاخص به هدف 2 درصدی نهاد مالی پیش از آغاز اکتبر، آن‌ها را مجاب به گرفتن این تصمیم کرد.

با ادامه این روند انتظار می‌رود تا کاهش نرخ بهره با سرعت بیشتری ادامه پیدا کند؛ طبق برنامه‌ریزی‌ها در تاریخ 11 دسامبر نیز درباره این موضوع تصمیم‌گیری خواهد شد.

ویکتور ترن، کارشناس وام مسکن و املاک در Ratesdotca، در اینباره گفت: “کاهش نیم درصدی وام بهره فراتر از انتظار بود و احتمالا شاهد جهش قیمت‌ها در بازار باشیم. با اینحال بسیاری از افراد ممکن است تا ماه دسامبر برای خرید صبر کنند. هم‌اکنون خریداران برای معامله گزینه‌های کف بازار رقابت می‌کنند. هیچکس نمی‌تواند زمان دقیق جهش قیمت‌ها در بازار را پیشبینی کند و این تغییر خیلی سریع رخ خواهد داد. اگر دیر بجنبید ممکن است وام‌های با نرخ بهره پایین‌تر را برای خرید خانه‌های گران‌تر صرف کنید.”

نرخ بهره جدید چه تاثیری بر اقساط وام‌ها می‌گذارد

فرض کنید یک وام با 10 درصد پیش‌پرداخت برای یک ملک 669,630 دلاری (میانگین قیمت ماه سپتامبر با توجه به داده‌های CREA) با نرخ متغیر پنج‌ساله 5.30 درصدی و استهلاک 25 ساله (یک وام به ارزش 621,350 دلار) تهیه کرده باشید. در این صورت اقساط ماهانه شما 3,721 دلار بود.

حسابگر پرداخت وام Ratehub.ca نشان می‌دهد که با در نظر گرفتن کاهش 0.5 درصدی اخیر برای نرخ بهره، نرخ بهره متغیر این وام به 4.80 درصد رسیده و اقساط ماهانه پرداختی نیز به 3,543 دلار کاهش پیدا کرده است.

به عبارت دیگر خریداران خانه ماهانه 178 دلار یا سالانه 2,136 دلار کمتر قسط می‌پردازند.

منبع: Daily Hive